Zdravotní sestra vyvinula aplikaci, která umožňuje komunikovat lidem s poruchou řeči

I beze slov se teď domluví zdravotníci s pacienty ve Vítkovické nemocnici v Ostravě. Tamní sestra z neurologického oddělení totiž spolu s programátory vyvinula aplikaci, která umožňuje získat potřebné informace o stavu a obtížích pacientů, kteří prodělali mozkovou příhodu a potýkají se s poruchou řeči.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lékařka (ilustrační foto) | Foto: Darko Stojanovic | Zdroj: Pixabay | CC0 Creative Commons,©

„Byl tady jeden pacient, pro kterého bylo stresující, že koktá, takže uvítal tuto aplikaci,“ vysvětluje zdravotní sestra Eva Haxhe, která v rámci své bakalářské práce společně s programátory vyvinula aplikaci pro tablety a chytré telefony.

Nejčastěji novou aplikaci ve Vítkovické nemocnici v Ostravě, kde Eva Haxhe pracuje, využívají na neurologickém oddělení u pacientů po mozkových příhodách. „Někteří mají problém mluvit. Je to pro ně psychicky zátěžové. Ta aplikace nenutí pacienta mluvit. Obsahuje cíleně dané dotazy a cílené odpovědi. Sestra tím vlastně získá přehled potřeb konkrétního pacienta,“ vysvětlila autorka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zdravotní sestra vyvinula aplikaci pro pacienty. Více si poslechněte v reportáži Ivy Havlíčkové.

Aplikaci umožňuje získat potřebné informace o stavu a obtížích pacientů za pomoci jednoduchých obrázků a dotyků na displeji. Sestra vypíše do aplikace jméno pacienta a pár dalších základních údajů a pak už začít pokládat pacientovi informace.

„Začínáme prvním dotazem, který se týká vnímání vlastního zdraví,“ vysvětluje Haxhe. Pokud se pacient cítí dobře, zvolí klasického smajlíka. Když se cítí špatně, vybere zamračený obličej. „Pacient kliká na další otázku: návyky a závislosti pacienta.“ Jednotlivé návyky označují jasné symboly: cigareta, sklenička na víno a další.

Vyplnit tento „dotazník“ trvá asi jen 20 minut. Bez aplikace by komunikace s pacientem trvala nejméně dvakrát déle. „Taky se stávalo, že jsme informace od pacienta nezískali, protože to pro něho bylo psychicky stresující. Pacient se zasekne a nedostanete už z něj nic,“ dodala Haxhe.

Zdravotní sestra Eva už teď přemýšlí, jak aplikaci využít pro ještě širší okruh pacientů. Otázky by chtěla nechat přeložit například do vietnamštiny. S Vietnamci mají totiž sestry v nemocnici občas problém se domluvit.

Iva Havlíčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme