Železničáři spravili noční praskliny kolejí a zvýšili dozor

Vlivem mrazu popraskaly na několika místech České republiky koleje. Ve Středních Čechách to výrazně zkomplikovalo dopravu, některé spoje nabíraly zpoždění, jiné musely dráhy zrušit. Během dne Správa železniční dopravní cesty všechny trati zprůjezdnila.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Koleje a železniční trať

Koleje a železniční trať | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Popraskané koleje komplikovaly dopravu z Lysé nad Labem do Staré Boleslavi, z Kutné Hory do Čáslavi a z Berouna do Prahy. Vlaky nabíraly zpoždění, kvůli problému v pražském Radotíně České dráhy odkláněly vlaky mimo Smíchovské nádraží a některé osobní spoje musely dokonce zrušit.

Technikům Správy železniční dopravní cesty se podařilo popraskané koleje opravit až po několika hodinách.

Mráz potrápil železničáře i v Brně, koleje tam vlivem nízkých teplot praskly na dvou místech: v Brně-Chrlicích a Brně-Slatině.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pavel Halla z ředitelství Správy železniční dopravní cesty vysvětloval ve Světě o jedné příčiny a opravy praskání kolejí

Správa železniční dopravní cesty pak evidovala poruchu i na Havlíčkobrodsku v úseku mezi zastávkami Pohled a Havlíčkův Brod. „Jde o dvoukolejný úsek, takže nebylo nutné zavádět náhradní autobusovou dopravu,“ dodává Pavel Halla z jejího ředitelství.

„V rámci celé České republiky se nám v tuto chvíli daří udržovat všechny koleje bezpečně sjízdné. Samozřejmě sledujeme vývoj situace, předpověď počasí Českého hydrometeorologického ústavu a adekvátně posilujeme pohotovostní čety,“ ubezpečuje.

Prasklou kolej většinou nahlásí pochůzkáři, kteří patří do trojnásobného dozorového systému. Spolu s nimi je jeho součástí i dozor drážních vozidel – oboje nyní Správa železniční dopravní cesty v nynějších mrazech posílila.

Další pojistkou jsou pravidelná hlášení a komunikace se strojvedoucími a do třetice diagnostika kolejových obvodů. „Dispečer, výpravčí vidí online, že se mu hlásí porucha, a vyšle tam četu, která zjistí, zda došlo k porušení koleje, a případně ho opraví,“ vysvětluje Halla.

Na některých tratích praskají kvůli silnému mrazu koleje

Číst článek

Opraváři mohou prasklou kolej svařit až při teplotách nad 5 stupňů Celsia. V mrazech ji mohou zabezpečit jen mechanicky – z obou stran jejího narušení instalují spojky a kolejnici uvedou do provozuschopného stavu pomocí šroubů. Za vyšších teplot ji pak definitivně svaří.

Příčinou praskání je většinou souhra několika faktorů – stáří kolejí, exponovanost trati, kvalita materiálu. „Nemůžeme ale zaručit ani u nové koleje například skrytou vadu, kterou neodhalí ani podrobná technická diagnostika,“ upozorňuje Halla. Zmrzlou kolej mohou podle něho narušit i závady na nákladních vozech dopravců.

Mrazy budou Česko trápit až do neděle

Číst článek

„Je to stále jen technické zařízení. V létě vystupují teploty až ke 40, 50 stupňům a v zimních měsících až několik desítek pod nulu. V každém zimním období se nějaká poruchovost projeví.“

Ondřej Černý, Pavel Pavlas, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme