Železničáři zatím stávkovat nebudou
Stávka na dráze zatím nebude. Na svém zasedání to dnes odhlasovali odboráři s tím, že novému vedení drah poskytnou 100 dnů na to, aby mohlo uskutečnit předložené plány na řešení problémů podniku. Radiožurnálu to potvrdil předseda odborářů Jaromír Dušek.
"Ústředí poskytne prostor novému představenstvu Českých drah, generálnímu řediteli a předsedovi představenstva v jedné osobě k tomu, aby mohlo realizovat ty záměry, které byly, ať už písemně či verbálně, deklarovány našemu ústředí. Zároveň žádáme, aby byl neprodleně zpracován písemný dokument, který bude předložen orgánu, jenž se dnes mimořádně sešel," řekl Dušek.
Důvodem ke smíru jsou podle Duška některé kompromisy, na kterých se odboráři s novým šéfem Českých drah Josefem Bazalou dopoledne dohodli. "Kdybych si měl pomyslně odškrtávat sporné body, řekl bych, že alespoň z mého pohledu je tu jednoznačně vidět cílená snaha předejít jakémukoliv konfliktu a vyřešit vzniklé problémy bezkonfliktně, což sebou samozřejmě neponese jenom případné kompromisy představenstva akciové společnosti, ale přirozeně i odborářů," dodal Dušek.
Hrozbu zřejmě nejmasovějšího protestu zaměstnanců posledních let se už v úterý snažil odvrátit nový generální ředitel drah Josef Bazala. Dvakrát se proto sešel s odborovým předákem Jaromírem Duškem. Podle mluvčího železnice Petra Šťáhlavského mu nabídl vytvoření pracovní skupiny, která by operativně řešila problémy lidí v modrých uniformách. Navíc slíbil, že propouštění bude pokračovat v dohodnutém tempu 6 tisíc lidí ročně. Pro lidi v obchodu s nákladní dopravou se pak Bazala chystá zavést takzvané motivační programy.
Odboráři se sešli poté, co se na železnici odehrály významné personální změny. Bývalého generálního ředitele Českých drah ve funkci nahradil Josef Bazala a náměstka pro obchod a provoz Jiřího Kloutvora Jiří Kolář.
Nový generální ředitel označil za svůj první úkol ve funkci uzavření kolektivní smlouvy. Tomu zatím bránil požadavek strojvůdců na příplatek, který odmítalo vedení i ostatní odbory. Nyní však existuje kompromisní návrh přijatelný pro vedení i odbory a čeká se jen na stanovisko strojvůdců.