Schváleno. V Pardubickém kraji má být nejdelší tunel v Česku za miliardy

Pět kilometrů tmy, to by už za několik let měli zažívat cestující na hlavním železničním koridoru mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Podle serveru Zdopravy.cz centrální komise ministerstva dopravy schválila výstavbu skoro pět kilometrů dlouhého tunelu mezi oběma městy.

Pardubice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nádraží v Brandýse nad Orlicí | Foto: Josef Ženatý | Zdroj: Český rozhlas

Na trase mezi Chocní a Ústím nad Orlicí by tunely měly vzniknout hned dva. První se bude jmenovat Hemže a délkou přes 1100 metrů, druhý ponese název Oucmanice a dlouhý bude bezmála pět kilometrů, informuje server Zdopravy.cz.

Tunel Oucmanice by měl svou délkou překonat i nedávno otevřený Ejpovický tunel na Plzeňsku o zhruba 800 metrů.

Jak se dostala dovnitř? Tragédii v Ejpovickém tunelu stále vyšetřují kriminalisté i odborníci

Číst článek

Jak názvy tunelů napovídají, vedly by v kopcích pod stejnojmennými obcemi. Úsek mezi Chocní a Ústím je totiž poslední na trati 010, který ještě není modernizovaný na koridor a Správa železniční dopravní cesty několik let uvažovala, jak trasu opravit.

Ve hře bylo několik variant. Podle studie se nakonec nejvíc vyplatí právě stavba tunelů i kvůli hlukovým limitům, řekl to před časem mluvčí správce tratí Marek Illiaš:

„Modernizace traťového úseku Ústí nad Orlicí – Choceň je ve fázi aktualizace zelené varianty ze studie proveditelnosti. Aktualizace je prováděna z důvodu nemožnosti dodržení požadovaných hlukových limitů při jiných variantách a z důvodu platné studie EIA.“

Původně měly vlaky jezdit novými tunely rychlostí až 160 km/h, teď se bude prověřovat i možnost zvýšení rychlosti na 200 km/h. 

Prudké oblouky

Tunely by měly být určeny hlavně pro rychlé a důležité spoje. Problém trati přes Brandýs totiž je, že je klikatá a jsou na ní pro moderní vlaky příliš prudké oblouky a kvůli kopcům a řece vlastně není možné tu trať narovnat nebo ji postavit jinak, než jak je teď. Přesto ale provoz přes Brandýs zůstane zachován. Jezdily by tam méně důležité spoje, a hlavně by to pomohlo odlehčit už teď přetíženému koridoru.

Pokud by šlo všechno hladce, to znamená posudky, projektování, územní řízení, výkupy pozemků, tak by stavba mohla začít v roce 2026 a hotovo by mohlo být v roce 2030. To je ten nejoptimističtější scénář. Správa železniční dopravní cesty počítá s náklady kolem 15 miliard korun.

zan Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme