Nové závory, světelná signalizace a chytré kamery. Správa železnic chce do roka zabezpečit 170 přejezdů

České železniční přejezdy mají být do několika let bezpečnější než v současnosti. Správa železnic plánuje příští rok zlepšit světelnou signalizaci a přidat chytré kamery na více než 170 přejezdech. Plánuje do nich investovat jeden a půl miliardy korun. Zároveň připomíná řidičům, aby se chovali zodpovědně. Všechny nehody na přejezdech totiž letos zavinili právě řidiči a chodci.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Železniční přechod na trati mezi pražským Smíchovem a Hostivicí

Železniční přechod na trati mezi pražským Smíchovem a Hostivicí | Foto: Radek Duchoň | Zdroj: Český rozhlas

Přednost mají při zvyšování bezpečnosti v podstatě všechny přejezdy, které jsou frekventované. Kromě silnic prvních tříd to jsou přejezdy uprostřed obcí a taky ty, které Správa železnic podle statistik vyhodnotí jako rizikové.

Závory nyní chybí na 35 železničních přejezdech na silnicích první třídy. Na jednom z nich dokonce není ani signalizace.

Správa železnic chce dát na vnitřek závor samolepky ‚Proraž mě!‘. Mají zabránit nehodám na přejezdech

Číst článek

Všechny ale mají mít závory a výstražná světla do roku 2023. Správa železnic taky plánuje nejnebezpečnější přejezdy rušit. 

Správa rovněž testuje nové typy kulatých závor, problémy s nimi zatím nemá. A proto je plánuje instalovat i na další místa. Jejich výhodou je, že se dají lépe prorazit a jsou lépe vidět ve tmě.

„Kromě těchto závor se zkouší i plastové s obdélníkovým profilem a závory hliníkové. Novinkou, kterou postupně rozšiřujeme, jsou led diody na závorách a kamery, které umožňují automatickou detekci přestupků na železničním přejezdu,” popsala Radiožurnálu mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Plastové a hliníkové závory mají do několika let nahradit dřevěné, které jsou teď na většině přejezdů v Česku.

Nestát a prorazit

Závory a další zabezpečovací zařízení mají snížit riziko nehod, závisí to ale také na řidičích. 

Hlavní je podle Tomáše Neřolda z BESIP řídit se signalizací. I pokud má přejezd závory, jsou právě výstražná světla rozhodující. Situace, kdy se závory zvedají, ale červená světla dál svítí, jsou velmi rizikové.

„Řidiči to často berou tak, že se zvedla závora a vlak je pryč, tak mohou projet. Důležité je uvědomit si, že světla mají vždycky přednost. Stává se, že pokud je ta trať frekventovanější, může přijet vlak další nebo z druhého směru,” vysvětlil.

Dodal, že závora není zeď. Pokud na přejezdu řidiči uvíznou, můžou břevna prorazit. U nových typů závor je to dokonce snazší.

Vojtěch Tomášek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme