Nejčastějším místem nehod na železnici jsou přejezdy. Téměř vždy kvůli nekázni řidičů

Železničáři varují řidiče před neopatrným chováním na přejezdech! Právě ty jsou nejčastějším místem smrtelných nehod. Jen za první čtyři měsíce letošního roku na železnici a dalších drahách vyšetřovali na 1500 mimořádných událostí. Vyplývá to ze statistik Drážní inspekce. Z vozidel smetených vlakem hasiči vyprošťují zraněné i mrtvé. Přestože mají moderní techniku, jde o psychicky i fyzicky náročnou práci. Ukázala to i čtvrteční simulace nehody.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Simulace nehody na železničním přejezdu, kde zasahují hasiči Správy železniční dopravní cesty.

Simulace nehody na železničním přejezdu, kde zasahují hasiči Správy železniční dopravní cesty. | Foto: Eva Rajlichová | Zdroj: Český rozhlas

I přes výstražnou signalizaci se řidič rozhodl projet přes koleje, auto smetl vlak. Na místo za pár minut přijíždí hasiči a záchranka. I přesto, že je jasné, že jde jen o cvičení, nedívá se na podobné zásahy zrovna dobře.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celou reportáž Evy Rajlichové ze simulace nehody na železničním přejezdu

Jeden ze zasahujících hasičů Roman Měchura obsluhuje mohutný přístroj, který vypadá jako obří kleště.

„To je rozpínák. Když je malá štěrbina nebo téměř nulová, dokážou se tam díky ozubům zapříčit a hydraulickou silou rozepřít,“ popisuje Radiožurnálu s tím, že hasiči musí kvůli náročnosti jejich práce do posilovny a každoročně absolvují také povinné fyzické testy.  

Podle zkušeností hasičů Správy železniční dopravní cesty většinou nehodu přežije, i když se zraněními hlavní viník nehody - řidič osobního auta.

„Po železniční nehodě je to auto z 99 procent na odpis. Poškození vlaku je minimální, ale stejně musí přijít kontrola na vlak, aby byl způsobilý další jízdy,“ říká Měchura.

Drážní inspekce uvádí, že v česku je přes osm tisíc přejezdů, nejvíc střetů se odehrává právě na nich. Od ledna do dubna letošního roku jich bylo 56. Zemřelo při nich 12 lidí.

„Statistiky se nám nijak výrazně nesunou k nižším číslům, což je jasný důkaz toho, že sebelepší zabezpečení nepomůže, pokud řidič nerespektuje pravidla a vjede na přejezd, když je ve výstraze,“ pokračuje Kateřina Šubová ze Správy železniční dopravní cesty.

Drážní inspekce také zaznamenává případy, kdy vlaky projedou kolem návěstidla zakazujícího jízdu. Letos jich je o čtvrtinu víc než v předchozích letech. Nejčastější příčinou byla provozní a technologická nekázeň strojvůdců.

Eva Rajlichová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme