Železniční tratě pro 200 km v hodině chceme vybudovat do pěti let, říká ředitel správy železnic Svoboda

Vysokorychlostní koridory, modulární systémy namísto některých nádraží nebo rušení železničních přejezdů. I takové plány má Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Jak hodně jsou reálné? Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu byl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ejpovický tunel je první čtyřkilometrový úsek v Česku, kde mohou vlaky jezdit rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Jak rychle budou přibývat podobné úseky?

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor se šéfem Správy železniční dopravní cesty Jiřím Svobodou nejenom o tom, jaké jsou plány s budováním vysokorychlostních železničních koridorů v Česku.

„Chceme v nejbližších letech, a už se konkrétně zabýváme úseky, zavádět rychlost 200 km v hodině,“ říká Jiří Svoboda s tím, že nejdelší koridor bude v úseku Choceň-Uhersko, vytipované jsou ale i další úseky.

K modernizaci tratí pro takovou rychlost by mělo dojít zkušebně příští rok. „Do budoucna v horizontu pěti let by měly být úseky vybudovány,“ dodává.

Kontejnery namísto nádraží?

Do vlastnictví SŽDC před několika lety přešly všechny nádražní budovy. Některé z nich by mohly být podle Svobody nahrazeny modulárním systémem.  

„Některé zastávky, které jsou plně funkční z pohledu služby cestujícím, se dají přivést jako kontejner, napojit na sítě a hned využívat,“ popisuje s tím, půjde o individuální přístup – samosprávy a kraje se už zmiňují, jaký rozsah služeb vyžadují pro veřejnost.

A v té souvislosti upřesňuje, že v některých lokalitách jsou prioritou parkoviště, v některých zase služby v podobě toalet nebo vytápěného zázemí.

Kdy přestane zatékat do odbavovací haly pražského Hlavního nádraží? A bude stát nová budova Národní galerie stát na pozemcích SŽDC? Poslechněte si Dvacet minut Radiožurnálu. 

Marie Bastlová, prh Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme