Polovina památkově chráněného Železného mostu v Týně nad Vltavou bude zdvihací

Po desítkách let je jasno v otázce přestavby Železného mostu v Týně nad Vltavou na Českobudějovicku. Kvůli nízké výšce nad hladinou bude jedno pole mostu z konce 19. století zdvihací. Vedení města se na tom definitivně dohodlo s Ředitelstvím vodních cest. Náklady na celou akci přesáhnou 300 milionů korun a z velké části je zaplatí stát.

Tento článek je více než rok starý.

České Budějovice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Týn nad Vltavou

Železný most v Týně nad Vltavou se dočká rekonstrukce | Foto: ofic. stránky města Týn nad Vltavou

„Mělo by to vypadat tak, že v pilíři uprostřed řeky a v opěrném bodě na pravém břehu budou umístěny písty, zdvihací zařízení, které umožní zdvih mostu zhruba o dva metry tak, aby to splňovalo minimální podjezdnou výšku danou podmínkami splavnění,“ popisuje starosta Týna nad Vltavou Karel Hladeček.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak se posunula jednání o přestavbě Železného mostu v Týně nad Vltavou, zjistil Matěj Vodička

Rekonstrukce Železného mostu se ve městě řeší dlouhou dobu. „Na stole je to minimálně patnáct let. Já jsem se kdysi v tomto i občansky angažoval, dělali petici za zachování mostu na původním místě, protože jednou z variant bylo i přemístění mostu a jeho nahrazení novým betonovým mostem,“ vzpomíná starosta.

Most je památkově chráněný. Kvůli nízké výšce nad hladinou omezuje plavbu větších osobních lodí a parníků. „Necelé tři metry, to je opravdu málo, je to prakticky nejnižší most na celé vltavské vodní cestě,“ připomíná mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Návrh mostu na Vyšehradě je nešťastný, míní někteří odborníci, podle Správy železnic se zachránit nedá

Číst článek

Problémem jsou i sítě, které po mostě vedou, zejména pak horkovod z nedaleké temelínské elektrárny. Podle aktuální dohody se potrubí přesune pod koryto řeky Vltavy do speciálního kolektoru.

Ředitelství vodních cest tento kompromis považuje za velký úspěch. „V tomto směru jsme v uplynulých měsících dosáhli velkého pokroku v jednání s městem,“ potvrzuje Jan Bukovský.

Kdy přesně přestavba začne, zatím není jasné. Ředitelství vodních cest počítá, že do deseti let městem ročně propluje 250 osobních lodí a dalších zhruba pět tisíc malých plavidel. Týn nad Vltavou aktuálně řeší hlavně rekonstrukci vedlejšího Nového mostu, kterou Jihočeský kraj zahájí ještě letos na jaře.

Matěj Vodička Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme