Zeman převzal novou prezidentskou limuzínu. Registrační značkou nezaujme

Prezident Miloš Zeman zůstává věrný českým vozům. Na Pražském hradě dnes od zástupců automobilky Škoda Auto převzal nový Superb v nejvyšší výbavě. Černou limuzínu zdobí prezidentská standarta na blatníku, registrační značka 4AJ 8694 ale ničím nevyniká. Současná flotila prezidentských vozů totiž nepoužívá VIP čísla.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Miloš Zeman převzal od zástupců automobilky Škoda Auto nový prezidentský vůz

Miloš Zeman převzal od zástupců automobilky Škoda Auto nový prezidentský vůz | Zdroj: ČTK

Po převzetí klíčků odkryl Miloš Zeman vlaječku se státním znakem a spokojeně pohladil vůz po kapotě.

Pro prezidenta je to už třetí model řady Superb, který na základě smlouvy o pronájmu využívá během svého působení v úřadě. „Zastává názor, že český prezident by měl jezdit českým autem,“ vysvětlil hradní mluvčí Jiří Ovčáček.

Prozradil, že prezident sedává vždy na předním sedadle a během jízdy studuje materiály nebo pozoruje krajinu. A přestože je Zeman kuřák, kouření ve voze prý považuje za nevhodné.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zeman převzal novou prezidentskou limuzínu. Zůstává věrný českým vozům

Celkem bude mít hlava státu k dispozici tři nové limuzíny. Ty vyřazené se vrátily zpět výrobci a o jejich případné odkoupení už projevilo zájem ministerstvo vnitra.

Některé prezidentské vozy Miloše Zemana mají běžnou pražskou poznávací značku, jiné středočeskou. To v minulosti nebývalo zvykem.

Například prezident Antonín Novotný se vozil limuzínou s registrační značkou AA 00 01. Série čísel AA byla vyhrazena jen nejvyšším představitelům vlády a strany, pro obyčejné obyvatele Prahy se přidělovaly SPZ až od série AB.

Černý Superb v provedení Laurin&Klement má pohon všech kol, výkon 280 koní a maximální rychlost 250 km/h. Stojí 1,25 milionu korun. Interiér je vyveden v hnědé kůži a ke standardnímu vybavení patří adaptivní podvozek a vysokorychlostní internetové připojení. Od běžně prodávaného vozu se liší pouze držáky prezidentské standarty. Na přání ochranné služby byl vůz dovybaven skrytým výstražným zařízením, majákem a vysílačkou.

Hezky vypadající – takzvané protekční nebo kmotrovské značky – měl na prezidentských autech i Václav Havel.

„Vozidla pana prezidenta Havla, který jich vystřídal několik, vždycky měla koncové čtyřčíslí 0001. Tento přístup se potom v podstatě přenesl i na pana prezidenta Klause,“ potvrzuje Martin Leška, odborník na historii SPZ a registračních značek.

Například na Slovensku obsahují SPZ na prezidentských limuzínách písmeno P a pětimístné číslo. Speciální pravidla mají i v Německu.

„Tam se používá číslice 0 a pak pořadové číslo. To znamená – spolkový prezident 1, spolková kancléřka 2 a tak dále. Dokonce jsou země, kde například členové královské rodiny mají přímo vyhrazená pořadová čísla nebo znak, jako je královská koruna, umístěný přímo na poznávací značce,“ dodává Leška.

Prezidenti zemí, kde se vyrábějí auta, tradičně jezdí ve vozech domácích značek. V Česku to ale neplatilo, před revolucí se používaly sovětské limuzíny značek ZIL, Václav Havel jezdil zase Mercedesem nebo dalšími vozy.

Miloš Zeman převzal od zástupců automobilky Škoda Auto nový prezidentský vůz | Foto: ČTK

Prezident Václav Klaus měl Audi. Během návštěvy Královéhradeckého kraje v roce 2007 v něm přijel i na prohlídku závodu Škoda Auto v Kvasinách, čímž rozzlobil zaměstnance podniku. Když se ho novináři ptali, proč nezvolil Superb, který měl také k dispozici, odpověděl, že ten moc „drncá“.

Česká stopa se ovšem nachází i na limuzínách jiných státníků. V Přelouči na Pardubicku sídlí továrna firmy, která upravuje sériově vyráběná auta na opancéřované limuzíny. Ty se na první pohled prakticky ničím neliší.

V nabídce zveřejněné na internetových stránkách jsou vozy mnoha značek, bližší informace ale český podnik sdělit nechce, protože se jedná o citlivé informace, které by mohly být zneužity.

Stejně tak se zástupci firmy nevyjadřují k tomu, jak přesně jsou auta zabezpečená. Společnost přiznává pouze to, že dodává opancéřovaná terénní auta pro OSN.

ČTK, Martin Karlík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme