Zemanová bude dělat jen stafáž, kampaň prezidenta reálně povedou jeho poradci, říká komentátor

„Ivana Zemanová bude pouze symbolem, reálný vliv na kampaň prezidenta Miloše Zemana mít nebude. Je to strategie, kterou začal hrát už před posledními prezidentskými volbami,“ říká v rozhovoru komentátor Českého rozhlasu Petr Hartman. Udělat z první dámy šéfku Zemanova volebního týmu, prý prezidentovi poradili jeho spolupracovníci. V pondělí Ivana Zemanová začne sbírat podpisy, které prezident potřebuje na podporu své druhé kandidatury.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ivana Zemanová, první dáma ČR | Foto: Fotobanka Profimedia

Jak si vysvětlujete rozhodnutí postavit Ivanu Zemanovou do čela volebního týmu?

Myslím si, že vědí, co činí. Přesně to zapadá do strategie toho, že Miloš Zeman nebude dělat žádnou pořádnou volební kampaň. Když jmenuje do čela svého týmu svojí manželku, tak to vypadá na takovou rodinnou záležitost, že to zvládnou sami jako rodina a že pomalu to nejdůležitější na kampani bude sesbírat těch minimálně 50 tisíc podpisů a že ostatní záležitosti nejsou tak důležité.

Volební tým Miloše Zemana povede jeho žena Ivana. Vybere i spolupracovníky

Číst článek

Je to strategie, kterou Miloš Zeman začal hrát před prezidentskými volbami a pokračuje v ní i nadále. A jak on sám zmínil, tak mu to doporučili jeho nejbližší spolupracovníci. Takže lze předpokládat, že právě oni tuto strategii vymysleli a snaží se ji naplňovat konkrétními činy.

Jak může kampaň prezidenta Zemana vypadat?

Tak ta kampaň netýká se pouze Miloše Zemana, ale vlastně prezidenta. Ať by byl prezidentem kdokoliv a rozhodl se obhajovat svůj mandát, tak už z pozice toho, že je prezident a že několik let vykonává tuto funkci, tak vlastně kampaň dělá permanentně. Ukazuje veřejnosti svými názory, svými postoji, svými konkrétními činy, svými aktivitami, ať už z hlediska cestování po republice nebo po světě, jak tu prezidentskou funkci dělá. Tím oslovuje veřejnost a když bude kandidovat, tak je pochopitelné, že veřejnost z toho bude vycházet. Bude to porovnávat s různými názory a přísliby ostatních kandidátů, u kterých ale bude moci vycházet pouze z toho, co říkají. Kdežto u Miloše Zemana to bude moct konfrontovat s tím, co skutečně dělal.

Co by měl volební tým, který povede Ivana Zemanová, mít na starosti kromě sběru nutných 50 tisíc podpisů?

Volební tým pochopitelně pracuje na strategii, aby Miloš Zeman byl zvolen. On má kolem sebe na Hradě spoustu poradců a spolupracovníků a ti všichni mají logicky zájem na tom, aby Miloš Zeman zůstal ve funkci i další volební období. Takže ten tým bude dělat to, co se dělá normálně - bude volit určitou strategii. A pokud do té strategie například zapadne útočení na jiné kandidáty, tak to bude činit. Ostatně v době, kdy se objevilo, že pan Drahoš bude kandidovat, tak jsme hned na sociálních sítích byli svědky poměrně ostrých výpadů na jeho adresu. Objevovaly se i různé informace a fotografie, které ho měly stavět spíše do nepříznivého světla.

„Moje žena, i když tak nevypadá, má jisté vůdcovské schopnosti a předpokládám, že to bude ona, kdo bude rozhodovat jako šéf volebního týmu o tom, kdo tam bude.“

Miloš Zeman (prezident republiky)

Můžeme očekávat to, že jeho tým bude vyhodnocovat nálady ve společnosti. Na ně se bude snažit reagovat různými věcmi, které budou souviset s výkonem funkce prezidenta. Můžeme být svědky různých dalších výjezdů po republice. Můžeme být svědky i toho, že se třeba na poslední chvíli přehodnotí strategie a prezident se přece jenom nějaké televizní nebo rozhlasové debaty bude účastnit.

Ivana Zemanová nemá příliš zkušeností s reálnou politikou. Je to v tomhle případě problém? Podle toho, co říkáte, to vlastně vypadá, že zřejmě kolem sebe bude mít další spolupracovníky, kteří zkušenosti mají.

Myslím, že to problém nebude. Ona bude pouze takovým symbolem nebo chcete-li stafáží. Ta skutečně reálná kampaň se bude odehrávat na úplně jiné úrovni a myslím si, že ji výrazně paní Zemanová ovlivňovat nebude.

Prezident předpokládá, že má vzniknout i transparentní účet pro příspěvky od dárců na kampaň. Za něj tedy bude mít paní Zemanová zodpovědnost?

Ano, tak by to mělo být, alespoň podle pravidel, která jsou nastavená. Transparentní účet je jedna z podmínek prezidentské kampaně. Transparentní účet byl i v minulosti, i když příliš transparentní nebyl. Bohužel jsme v České republice, kde i dobře míněné záměry pak nejsou naplňovány.

Když si člověk vzpomene na poslední prezidentskou volbu, tak z ní jasně vyplynulo, že značné finanční částky dorazily až po volbě. Nebyl to problém pouze Miloše Zemana, ale i Karla Schwarzenberga. Byli tam někteří dárci, kteří byli těžko identifikovatelní. Lidé se tak ani nemohli rozhodnout, zda podpoří konkrétního kandidáta na základě toho, kdo ho finančně podporuje.

Věra Štechrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme