Ženská kupé Českých drah mají zvyšovat bezpečnost. Muži se bouří

České dráhy zkušebně provozují na několika vybraných spojích speciální kupé pro ženy. Inspirovaly se v Rakousku, kde mají ženy cestující po železnici podobnou možnost už řadu let. Oddíl pro dámy má podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského nabízet pocit bezpečí a informace o průběhu cesty. Nápad už ale získal i odpůrce.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nástupiště hlavního vlakového nádraží v Plzni | Foto: Monika Červená

Unie otců podala na České dráhy trestní oznámení pro podezření ze spáchání trestného činu proti lidskosti. Dráhy proto odmítají až do rozhodnutí případného trestního řízení na toto téma diskutovat.

V rakouských vlacích se samostatná kupé pro ženské cestující osvědčila. Chápána jsou jako komfortní služba pro ženy a dívky, které nechtějí cestovat ve společnosti cizích mužů.

Speciální sedadla nabízejí všechny dálkové vlaky. V každém z nich je v jednom z vagónů šest míst vyhrazených pouze ženám, která se dají bez poplatku rezervovat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková a stínová ministryně pro lidská práva a rovné příležitosti Michaela Marksová Tominová diskutovaly o speciálních kupé pro ženy ve vlacích Českých drah

Služba se ale podle vídeňské spolupracovnice Českého rozhlasu Marie Woodhamsové nevyužívá masově a nevyvolává ani velké diskuze. „Někteří muži ovšem reagují na tuto čistě dámskou výsadu podrážděně, ironickými poznámkami o privilegiu, za které lobovaly feministky,“ dodává.

Vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková se podle svých slov dozvěděla o myšlence samostatných ženských kupé teprve před týdnem. Přestože má prý opatření chvályhodné cíle, tedy ochranu žen, nejedná se podle ní o dobrý způsob.

„Považuji určitě bezpečnost žen za velmi důležitou věc, ačkoliv jsem se dozvěděla, že toto není ta priorita, kvůli které zavádějí České dráhy tato speciální kupé. A za druhé neznám ani statistiku například kriminálních činů, které jsou spáchány na ženách. Leč sama musím říci, že bych tato kupé nevyužila,“ říká Šimůnková.

Chyběla by jí v nich například klasická mužská galantnost a navíc soudí, že bezpečnost by měla být garantována nejen ženám, ale také starým lidem a dalším skupinám osob bez ohledu na pohlaví.

„Co se týče krádeží, tak přeci kradou stejně ženy, často daleko možná šikovněji než muži. Takže otázka bezpečnosti, jestli je ta hlavní pro zavádění těchto kupé, tak si myslím, že není ta správná,“ dodává.

Vyspělé země prý na bezpečnost žen dbají

Opačného názoru je stínová ministryně pro lidská práva a rovné příležitosti Michaela Marksová Tominová, která se dlouhodobě zabývá postavením žen ve společnosti.

„Vím, jaký je to pocit, ocitnout se v tom vlaku třeba sama, nebo v tom kupé. A několikrát jsem se opravdu hodně obávala, aby se mi nestalo, aby ke mně nějaký cizí muž nepřistoupil a neobtěžoval mě. Protože se mi stalo, že mě obtěžovali cizí muži na ulici mnohokrát za život,“ vysvětluje.

Mezi muži a ženami je podle ní z hlediska bezpečnostní hrozby velký rozdíl. V civilizovaných zemích jsou proto opatření mající za cíl ochranu vybraných skupin obyvatel naprosto běžná, dodává Marksová Tominová.

„Existují třeba speciální parkovací místa ve veřejných garážích, existuje plánování městské výstavby zaměřené na bezpečnost tak, aby tam specielně svítily lampy, aby tam nebyly husté keře, a tak dále. A to je všechno s ohledem na bezpečnost převážně žen, protože samozřejmě jsou to do větší míry ženy, které jsou přepadány, případně znásilněny,“ upřesňuje.

Z členských zemí Evropské unie se ale speciální kupé pro ženy vyskytuje pouze v Rakousku.

Někteří muži považují opatření za necitlivé

Aleš Hodina, aktivista bojující za práva rozvedených otců, se vyjádřil, že zavedením ryze ženských oddělení ve vlacích se posiluje obraz mužů jako osob ženám nebezpečných a potenciálně je ohrožujících.

S tím, že opatření Českých drah dělá ze všech mužů bez rozdílu podezřelá individua, stínová ministryně zásadně nesouhlasí. Bezpečnostní opatření ve prospěch žen se totiž podle ní objevují právě v zemích, které daleko více než Česká republika dbají, aby nedocházelo k diskriminaci.

„Ruku v ruce s tím jde ochrana nějakým způsobem slabších skupin. Samozřejmě, že nejen ženy, že k tomu patří taky staří lidé, patří k tomu – konkrétně u drah bývají vyčleněné speciální vagóny nebo jejich části třeba pro rodiče s malými dětmi, pro invalidy a tak dále. Také se nad tím nikdo nepozastavuje,“ konstatuje.

České dráhy představily moderní motorový vůz Regio-Shuttle RS1 | Foto: Tomáš Adamec

Vládní zmocněnkyně Šimůnková upozorňuje, že kupé vyhrazená pro ženy sice nejsou podle dostupných informací mužům zcela uzavřená, to s sebou ale podle ní přináší další možné problémy. Muži si mohou bez námitek do dámského kupé sednout, riskují prý ale, že budou vykázáni.

„V okamžiku, pokud se ženy, které tam sedí, domluví na tom, že tam toho muže nechtějí, nebo pokud tam přijde další žena, která si bude na to místo chtít sednout, tak bude mít jakoby přednostní právo. A v tom okamžiku se bude moci rozhodnout o tom, že ten muž bude muset vyjít z toho kupé, a to mi teda přijde ještě daleko horší, ten způsob zacházení, než kdyby kupé byla možná jenom čistě pro ženy,“ říká.

„My se bavíme o několika kupé v celém vlaku, kde se ty ženy mohou dobrovolně rozhodnout do něj jít, ale nemusí, protože mají celý zbytek toho vlaku k dispozici – stejně jako ti muži,“ nesouhlasí Marksová Tominová, že se jedná o necitlivost vůči mužům.

České dráhy by měly rozšířit služby, upozorňují někteří

Podle některých informací je ale zavedení speciálních kupé jen marketingovým tahem Českých drah, které se snaží ozvláštnit své vlaky.

„Jestli chtěli rozpoutat diskuzi, tak ji mají. A udělali to šikovně,“ uvažuje Marksová Tominová. I přes toto opatření, které považuje za důležité, ale nezapomíná na řadu dalších nedostatků, které České dráhy mají.

Možné to je, zamýšlí se také Šimůnková, rozhodně to ale není šikovné: „Právě tato kupé budou blízko služebních vozů a tím pádem budou ty ženy mít blíže k průvodčím v okamžiku, kdy si s něčím nebudou vědět rady nebo například pokud by přejely, nejsou si jisté, jestli mají vystupovat – ale tohle přeci by měl být servis pro všechny, kdo jedou v tom vlaku.“

Petr Dudek, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme