Zimní pneumatiky budou opět povinné podle počasí, může za to loňská mírná zima

Podmínky pro použití zimních pneumatik budou stejné jako loni, bude tedy záviset na počasí. Jejich povinné používání bez ohledu na povětrnostní podmínky prosazovali především policisté. Důvod, proč se nic nemění, je jednoduchý: loňská zima byla příliš mírná.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zasněžené silnice v Ústeckém kraji odklízela fréza | Zdroj: ČTK

Zimní pneumatiky tedy budou od listopadu konce března povinné pouze tehdy, pokud se na silnicích vyskytuje led, sníh či námraza, nebo pokud se taková situace dá předpokládat.

„Až na krátké časové úseky nedocházelo k takovým povětrnostním podmínkám, ve kterých by potom vznikaly pochybnosti, jestli je nutné nebo není nutné zimní pneumatiky používat. A proto, než bychom přistoupili k nějaké změně, přičemž by to mohla být změna zase o něco radikálnější, tak určitě vyčkáme ještě alespoň jednu sezónu,“ vysvětlila Šárka Homfray z legislativního odboru ministerstva dopravy.

Loňský model se podle ní osvědčil. Většina motoristů měla na autech zimní pneumatiky, a tak se i letos dá čekat, že za měsíc budou mít pneuservisy pořádně nabito. Nejdříve příští týden, až se zhorší počasí, začnou lidé podle jejich zkušeností přemýšlet nad přezutím auta na zimní kola.

Přehrát

00:00 / 00:00

DRž Zimní pneu

Zimní kola totiž nejsou určena jen na sníh a led, ale jak potvrdil Rudolf Smutný z firmy Goodyear, už při teplotách pod sedm stupňů Celsia mají lepší přilnavost k vozovce než kola letní. A tím zkracují i brzdnou dráhu.

„Zimní pneumatika má běhounovou směs, která při nízkých teplotách neztrácí elasticitu, to znamená je přilnavější, kdežto letní pneumatika při těch sedmi stupních Celsia ztuhne a brzdná dráha je samozřejmě delší. Takže to není jen o tom, že se krásně rozjedu na sněhu, ale zabrzdím před přechodem, když je plus sedm stupňů a níže,“ vysvětlil Smutný.

Zimní pneumatiky musejí být označeny symbolem sněhové vločky nebo písmeny M+S, takže do této kategorie spadají i pneumatiky univerzální. Ze zákona je stanovena i minimální hloubka dezénu, která je čtyři milimetry. Pokud je nižší, vlastnosti pneumatiky se výrazně mění.

„Stopa té pneumatiky odvádí nějaký objem vody. Pokud je to čtyři milimetry, budeme se bavit o těch sto procentech vody. Pokud to jsou tři milimetry, tak ztráta už tam je padesát procent, pak hrozí větší riziko aquaplaningu,“ dodává Smutný.

Přestože stejně jako loni zůstává i letos pro používání zimních pneumatik rozhodujícím faktorem počasí, existují také silnice, kde to neplatí. Jsou to cesty, na kterých je instalovaná dopravní značka Zimní výbava. Tradičně to bývá v Podkrkonoší nebo Jeseníkách, ale třeba také na silnici první třídy č. 35 u Mohelnice.

Zkušenosti však ukazují, že pokud je počasí hodně nezimní, pak jsou policisté tolerantní. Přestupek řeší domluvou a až dvoutisícovou pokutu řidičům nedávají.

Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme