Gestapo tam zavraždilo desítky lidí, teď tam má vést silnice. Obyvatelům Životic se nelíbí trasa obchvatu

Před téměř 80 lety v havířovských Životicích gestapo zavraždilo desítky lidí. Dodnes tam tragédii připomíná pomník. Právě přes tohle místo teď ale Ředitelství silnic a dálnic plánuje postavit obchvat Havířova. Místní jsou proti a chtějí, aby se trasa změnila.

Tento článek je více než rok starý.

Životice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

profimedia-069217732_230327-125731_kac.jpg

Cesta má totiž podle plánů vést místy takzvané Životické tragédie | Foto: Petr Horník / Právo | Zdroj: Profimedia

„Tady povede silnice, čtyřproudá silnice dálničního typu. Můžeme počítat s tím, že tento pomníček je bezprostředně ohrožen stavbou,“ popisuje Martin Cyž ze spolku Životice sobě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž Marty Pilařové o stavbě obchvatu u Životic

Kolem cesty u Životic stojí v lese pomníčky obětí ze srpna 1944, kde gestapo zavraždilo 36 lidí a desítky skončily v koncentračních táborech.

Podle Cyže jsou Životice známé dvěma věcmi: válečnou tragédií a také firmou Sady Životice. Jenže právě přes ovocné sady a místa střelby nakreslili projektanti trasu nové silnice. Intenzivně se o stavbě jedná až v posledním desetiletí.

Za jednoho nacistu deset polských občanů. Román Životice Karin Lednické vypráví o pomstě na Těšínsku

Číst článek

Životičtí jsou ostře proti a upozorňují, že se mnohými z nich nikdo o projektu nebavil. A to přesto, že se tato tragédie týká většiny rodin v obci.

Helena Peterková se stará o pomníčky svých předků v blízkosti domu. O tragédii slýchala od dětství, zemřel tu její prastrýc a jeho syn Tadeuš ve věku osmnáct let. „Jejich krev se zde vpila do půdy a sem též patří,“ zdůrazňuje paní Peterková.

Chceme pomoct, tvrdí silničáři

Na komunikaci s místními a obyvateli dalších obcí v okolí si stát najal za 870 tisíc korun soukromou agenturu. Mají obyvatele Životic přesvědčit, že výstavba silnice bude prospěšná. 

Také mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl ujišťuje, že na případné změny v projektu je ještě čas.

„Cílem ředitelství není komplikovat život, ale naopak pomoci regionu s dopravou. Učinit ji bezpečnější, plynulejší a samozřejmě pohodlnější. Máme ještě hodně práce před sebou. A to je právě prostor pro zohlednění těchto detailních místních požadavků,“ říká Rýdl.

Stavba I/11 už má územní rozhodnutí. Nyní probíhá posouzení jejího vlivu na životní prostředí.

Marta Pilařová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme