Zloději ukradli 25 nákladních vagonů, v Polsku je přetřeli a nabízeli k prodeji

Český rozhlas získal exkluzivní svědectví o podvodu, který zaskočil i zkušené kriminalisty. Tři muži z Ostravska ukradli 25 nákladních vagonů. Skončily v Polsku, kde je pachatelé přemalovali, změnili identifikační kódy a nabízeli k prodeji. Mezi obviněnými je i šéf okresní hospodářské komory a krnovský zastupitel Jaromír Foltýn.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tři muži údajně ukradli 25 vagonů a odvezli je do Polska. Tam je přelakovali a nabídli k prodeji

Tři muži údajně ukradli 25 vagonů a odvezli je do Polska. Tam je přelakovali a nabídli k prodeji | Foto: Andrea Brtníková | Zdroj: Český rozhlas

„Já jsem byl úplně v šoku, že je možné ukrást v českých podmínkách vlak, který měří možná 300 metrů,“ diví se obchodní právník Karel Ležatka. Namísto experta na akvizice a fúze však v tomto příběhu sehrál klíčovou roli detektiva.

Vše začalo na ostravském hlavním nádraží. Železniční společnost TSS Cargo, kterou právník Ležatka zastupuje, tady půjčila jedné firmě 25 nákladních vagonů. Jenže nájemné nepřicházelo, firma nezaplatila ani pojistku a majitelé vagonů se o své kolosy za 80 milionů korun začali bát. Zjistili, že vagony mohou být v areálu polského dolu Suszec, 60 kilometrů od hranic.

Přehrát

00:00 / 00:00

Po osudu ukradených nákladních vagonů pátrala redaktorka Andrea Čánová

„Paní účetní od mého klienta umí dobře polsky, takže se tam zkontaktovala s nějakým vrátným. Ten jí potvrdil, že tam tyto vozy byly, zůstaly tam a že byly přetřeny na jinou barvu. Na dotaz, jestli tam ještě jsou, bylo odpovězeno, že nikoli. Mě polilo horko, řekli jsme si, že jediný důvod, proč je někdo přemalovával, je proto, že je chtěl samozřejmě ukrást,“ říká Ležatka.

Zafungovaly ale kamarádské vztahy mezi železničáři. Vlastník pětadvaceti vagonů, které zmizely, se dozvěděl, že mohou být v jedné z polských opraven až u Baltu. A tak právník firmy TSS Cargo společně s šéfem představenstva nasedají do auta a jedou do Polska.

„Skočíme do auta a zkusíme to tam jet najít na vlastní pěst. Přijeli jsme do toho místa, kde se nachází opravna, a za plotem jsme viděli, že několik našich vagonů – ale samozřejmě jiné barvy a jiných čísel – tam stojí,“ popisuje právník.

Detektivní mise přinesla výsledky. Jak Český rozhlas zjistil, policie už kvůli činu stíhá trojici mužů. „Mohu potvrdit, že v dané věci bylo zahájeno trestní stíhání proti třem osobám pro trestné činy podvodu a padělání a pozměňování veřejné listiny,“ potvrzuje šéf krajské hospodářské kriminálky Martin Válek.

Podle právníka podvedené firmy se pachatelé snažili v polské opravně změnit identifikační znaky vagonů a prodat je.

„Oni na jednom z těch vagonů zapomněli urazit číslo – to je takový malinkatý plíšek, který je přivařený na rámu vozu. Je to číslo, podle kterého lze dohledat zpětně veškeré protokoly. To je jeden jediný, který tam zůstal a který někdo zapomněl urazit, protože na všech ostatních 24 vagonech štítky byly uraženy,“ ukazuje právník podvedené společnosti.

„Mám tady k dispozici fotku, kde je vidět, že jak to malovali někde venku, tak mají písmenka neostré okraje, nápisy jsou takové jakoby rozpité po krajích. Je vidět, že to vzniklo ve velkém spěchu, možná za větru,“ přemítá Ležatka.

Stopy míří i k zastupiteli Krnova

Rozkrývání obřího podvodu na železnici dovedlo redaktorku až do Krnova, odkud pochází jeden z obviněných – Jaromír Foltýn. Podle výpisu z obchodního rejstříku je šéfem okresní hospodářské komory, jednatelem firmy Olpas Moravia, která provozuje železniční vlečky, a zastupitelem za nezávislé občanské sdružení Neos.

Na posledním jednání, které se koná v krnovské hasičárně, však chyběl – byl totiž ve vazbě. „Údajně se jedná o něco s Poláky, nějaké vagony. Pan Foltýn nebyl ani předsedou výboru, nezasahoval do financí města. Hlavně on si musí udělat pořád se svým svědomím, on ví, o čem to je a měl by se zachovat jako chlap,“ říká sociálnědemokratická starostka Alena Krušinová.

„Já si Jardu pamatuju od malého děcka. Přiznám se, že v první chvíli jsem tomu nechtěla věřit. Volal mi z jeho firmy a omlouval ho z dnešního zastupitelstva. My nic bližšího nevíme,“ říká Krušinová.

Ukradené vagóny měly údajně skončit v Německu, říká právník poškozené společnosti

Číst článek

Podle ní by ale stíhaný Foltýn z komunální politiky zatím odejít neměl. „V tuto chvíli platí presumpce neviny, protože se může ukázat během krátké doby, že třeba je nevinen,“ míní starostka Krnova.

Lídra kandidátky Pavla Moravce, který je zároveň šéfem městské policie, pátrání zaskočilo: „Opravdu nevím, co bych vám k tomu řekl. Nemám žádné informace, vůbec ne.“

Právník podvedené firmy Karel Ležatka si myslí, že pachatelé se na vše museli dlouho připravovat. „Kdyby jim tato věc prošla, získali by kapitál a pak by jim prošla spoustu dalších věcí. A myslím si, že to je skutečně jenom vrcholek ledovce,“ říká.

Protože policisté jsou zatím příliš skoupí na slovo, nedá se vyloučit, že k obviněným přibudou i další.

Andrea Brtníková, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme