Znalci: Tragédii u Nažidel nezavinila technika, ale únava

Hlavní slovo během třetího dne procesu s řidičem Pavlem Krbcem, který před osmi měsíci havaroval s plným autobusem u obce Nažidla na Českokrumlovsku, dostali soudní znalci. Podle jejich závěrů březnovou havárii nezavinilo selhání techniky, ale příčinou byla nejspíš únava řidiče. Jednu z nejtragičtějších nehod na českých silnicích nepřežilo 19 lidí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vrak autobusu

vrak autobusu | Foto: Nažidla 2003

Znalec Milan Uttl předvedl na počítači virtuální rekonstrukci celé havárie, která se podle něj odehrála během pouhých dvanácti sekund. Počítačové výpočty a další šetření podle Uttla ukázaly, že tvar a spád silnice neměly na nehodu vliv. Příčina nehody je podle něj jiná než technická.

Jiný znalec z oboru pozemních komunikací Vlastislav Novák ale upozornil na nesrovnalosti nažidelského úseku silnice, která pode něj odporuje platným normám. Největším problémem je podle něj katastrofální stav krajnice a velká vzdálenost svodidel od vozovky.

Podle dalšího znalce Evžena Spergera, který zkoumal technický stav havarovaného autobusu, byl Neoplan před nehodou v naprostém pořádku. "Na autobusu neexistovala technická závada či opotřebení, které by iniciovalo směrovou nestabilitu a způsobilo to počátek nehody," potvrdil svůj závěr Sperger.

Sperger dále uvedl, že autobus měl vypnutý omezovač rychlosti. Ten je v autobuse povinný a brání překročení rychlosti nad 100 kilometrů za hodinu. Omezovač v autobuse, který havaroval u Nažidel, ale podle Spergera byl zřejmě vypnutý již od roku 1998 nebo 1999.

Zároveň vyvrátil možnost poruchy aretace zadní nápravy, na kterou poukázal jeden ze svědků. Náprava je při nízké rychlosti řiditelná a ve vyšší rychlosti ji systém automaticky zajistí v přímé poloze. Podle Spergera nejsou pochybnosti o tom, že systém aretace byl v pořádku, navíc ani případná porucha by autobus nerozhoupala natolik, aby vyjel ze silnice.

Z psychologického hlediska posuzoval obviněného řidiče Pavla Krbce znalec Augustin Pixa, který dnes před soudem vyloučil mikrospánek. Připustil ale možnou únavu po více jak čtyřech hodinách nepřetržité jízdy v noci. Vysoká rychlost potom mohla snížit i rozhodovací schopnosti. Na otázku jednoho z poškozených Pixa potvrdil, že Krbec jezdil den před cestou do Rakouska jako taxikář.

Expertizy ukazují, že v nebezpečném a nepřehledném místě silnice u Nažidel jel patrový Neoplan v kritickém okamžiku rychlostí 118 kilometrů za hodinu, což jej činilo téměř neovladatelným. Krbec se také podle obžaloby dostatečně nevěnoval řízení. Autobus sjel na krajnici, zavadil o svodidla, dostal se do protisměru a zřítil se z pětimetrového svahu.

místo nehody u Nažidel | Foto: Nažidla 2003

Během vyšetřování se navíc ukázalo, že Krbec řídil autobus neoprávněně. Před dopravní nehodou podle policie připsal do osvědčení o profesní způsobilosti řidiče písmeno D, čímž měl splnit zákonnou povinnost pro přepravu více než devíti cestujících.

Při havárii, jež byla jednou z nejtragičtějších v historii země, zahynulo na místě 17 lidí, další dva při převozu do nemocnice. Nehoda si vyžádala 34 zraněných, z toho deset vážně. V autobusu cestovali členové plaveckého oddílu Slovan Karlovy Vary, kteří se vraceli z lyžařského zájezdu do Alp. Většina obětí seděla v horním patře autobusu.

O vině či nevině Pavla Krbce rozhoduje soudkyně českokrumlovského okresního soudu Otília Hrehová. Líčení však probíhá v sídle Krajského soudu v Českých Budějovicích, protože ho provází velký zájem pozůstalých a soudní síň v Českém Krumlově je příliš malá. Krbcovi hrozí za obecného ohrožení a padělání a pozměňování veřejné listiny až deset let vězení.

Proces začal v pondělí a probíhá bez obžalovaného řidiče. V dopise senátu se omluvil kvůli svému špatnému psychickému stavu a výslovně uvedl, že souhlasí s tím, aby se hlavní líčení konalo v jeho nepřítomnosti. Krbec tvrdí, že je na něj pořádán hon skupinou pozůstalých, kteří ho na internetových stránkách označují za vraha. Stránky www.autobus2003.info spravuje Karel Hartl, jemuž v autobuse zemřel syn.

Pavlína Fendeková, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme