Známky nestačí, žáky je třeba hodnotit důkladněji, radí experti OECD

Školští experti OECD Česku doporučují, aby učitelé zlepšili způsob hodnocení žáků. Za výkon a své znalosti by děti neměly dostávat jen známku, ale měly by se též dozvědět, v čem jsou dobří a v čem by se měly ještě zlepšit. Takovou informaci by navíc děti i rodiče měli dostávat průběžně celý rok, nikoli jen na konci pololetí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ve škole (ilustrační foto) | Foto: European Commission Audiovisual service

„Vysvědčení, to už je shrnutí výsledků a pokroku, kterého žák dosáhl. Ale ta zpětnovazebná funkce hodnocení musí probíhat celý rok. To formativní hodnocení, zpětná vazba pro žáka, ta se týká každého zkoušení,“ potvrzuje doporučení odborníků Michaela Šojdrová z České školní inspekce.

Podle odborníků z OECD, kteří pozorovali český systém hodnocení loni na přelomu března a dubna, neposkytuje známka rodičům dostatečnou informaci.

Přehrát

00:00 / 00:00

O doporučení školských expertů OECD informovala Klára Bílá

„Často to žákovi přináší jen velmi málo informací o tom, co má dělat, aby se zlepšil. V čem jsou jeho silné stránky, v čem slabé a jakým způsobem se má soustředit na to, aby se v nich zlepšil,“ vysvětluje Jana Simonová, která na projektu spolupracovala.

„Experti OCED nám doporučují soustředit se na zlepšení formativního hodnocení, což by vyžadovalo především zlepšení vzdělávání učitelů v této oblasti. Oni ho nedělají, protože ho dělat povětšinou neumějí,“ dodává Simonová.

Místo známek slovní hodnocení

Odborníci však už neříkají, jakou formou by mělo podrobnější hodnocení žáků probíhat. Některé školy jako jednu z možností vidí slovní hodnocení. Mezi školy, kde už definitivně škrtli známky, patří i Základní škola Londýnská v Praze.

„Slovní hodnocení nabízí možnost individuálního zhodnocení, individuálního pokroku žáka. Druhá výhoda je pro nás v tom, že můžeme motivovat konkrétního žáka. A také zmínit, co by se mělo změnit v jeho přístupu ke vzdělávání, aby dosáhl lepšího výsledku,“ přiblížil v Ozvěnách dne ředitel ZŠ Londýnská, Martin Ševčík.

Systém se podle něj osvědčil. „Naše děti i v rámci srovnávacích testů komerčních firem poměrně často patří k těm špičkovým, v podstatě vždy se umísťují v 20 procentech nejlepších škol. Takže se nám v tomto směru to vrací, ale hlavně se to vrací v přístupu dětí ke vzdělávání, protože se pídí po podstatě problému,“ vysvětlil.

Kombinace známkování a slovního hodnocení

Slovní hodnocení dává žákům také Základní a umělecká škola v Českých Budějovicích. Ale jen na žádost rodičů. Od známek zatím neustoupila.

„Je to tradice, která nějakým způsobem přetrvává a rodiče, když vidí známku, mají reálnou představu, co se za ní skrývá,“ uvedl ředitel českobudějovické školy, Pravoslav Němeček.

Dodal, že osobně by byl pro kombinaci známkování a slovního hodnocení. „Protože si myslím, že rodiče na slovní hodnocení ještě nejsou dostatečně připraveni, i když pro žáky by to bylo lepší,“ vysvětlil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hosty Ozvěn dne byli Jana Simonová, která spolupracovala na projektu s odborníky OECD, ředitel Základní školy Londýnská v Praze, Martin Ševčík a ředitel Základní a umělecké školy v Českých Budějovicích, Pravoslav Němeček.

Současný systém podle Němečka slovní hodnocení umožňuje. „Každá škola má vytvořena nějaká pravidla hodnocení žáků. Ta obsahují vedle známkování celou řadu dalších věcí, jako například hodnocení pokroku žáka ve vzdělávání, práce na projektech a také učitel žáka na třídnických hodinách pravidelně hodnotí,“ dodal.

Jak se k doporučení školských odborníků postaví ministerstvo školství zatím není jasné. Výsledky chce úřad ještě zanalyzovat.

Veronika Sedláčková, Klára Bílá, bre, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme