Známý galerista čelí podezření, že dvakrát prodal falešný obraz

Galerista Jiří Rybář, majitel jedné z největších aukčních síní 1. art consulting, je podezřelý, že se podílel na prodeji falešného obrazu Emila Filly za 1, 8 milionu korun. Na případu je zvlášť zarážející fakt, že galerista už obraz dříve prodal jinému kupci. Když kupec zjistil, že je obraz falešný, galeristovi ho vrátil pod příslibem, že obraz už nikdy nebude nabízet. Jenže to galerista porušil - obraz si totiž o pár měsíců koupil přes zprostředkovatele další sběratel z Brna.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Malířské štětce | Foto: Corbis

Na jednoho ze známých brněnských sběratelů umění se loni v létě obrátil kunsthistorik a bývalý dlouholetý ředitel Moravské galerie Jiří Hlušička, jestli by nechtěl koupit obraz Emila Filly. Za obraz, který za ním přinesli otec a syn Janulíkové, se zaručil a napsal, že je pravý.

„Obraz jsem si prohlédl, byl velice pěkný, na první pohled nepochybné dílo Emila Filly, takže bych ho byl rád získal do své sbírky. Takže na základě této osobní prohlídky a osobního doporučení, že se jedná o nepochybně pravé dílo Emila Filly, jsem tento obraz koupil.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Kauzu prodeje falešného obrazu sleduje reportér Radiožurnálu Petr Sehnoutka

Kupec za obraz zaplatil jeden milion a osm set tisíc korun. Teprve o několik měsíců později po upozornění od známých obraz donesl na expertizu do Národní galerie. Tam se dozvěděl, že na tento obraz už jednou posudek dělali a že obraz je falešný. Tehdejší kupec - šlo o západočeského sběratele - také proto obraz vrátil galeristovi Jiřímu Rybářovi.

„Moje podmínky byly velice jednoznačné: on mi vrátí peníze, já mu vrátím obraz a on tento obraz jako falešný nikdy nebude prezentovat. Tak jsem před panem Rybářem napsal, že s tímto obrazem nebude pan Rybář nakládat tak, aby byl obraz prezentován na veřejnosti, aby byl použit pro prodej, směnu nebo jakýkoli další obchod,“ říká sběratel, který se ale nepřál zveřejnit své jméno.

Český rozhlas má k dispozici i písemnou smlouvu, kde je uvedeno, že se obraz již neměl vrátit na trh. Přesto to galerista Rybář popírá.

Když už se to vědělo, proč se to nezlikvidovalo, proč jste ho dával z ruky? Navíc ten předchozí majitel vám říká, že ho nesmíte dávat z ruky, že jo?

„Ne, ne, ne, ne.“

Je tam v té smlouvě napsaný, že to neposkytnete dál, že jo?

„Ne, ne.“

A naopak tvrdí, že jeho role v celé kauze je jen nešťastná náhoda. Podle něho za prodejem stojí jakýsi Martin Janulík, se kterým se Rybář do té doby stýkal a obchodoval s ním.

„Já jsem mu řekl, že protože k tomu byly papíry z té Národní galerie, že to je falzifikát, a on říkal, že by měl o to zájem. Já jsem mu řekl, že to je falzifikát, který je neprodejný. Tak on řekl: Tak já si to vezmu jako dekoraci, jestli mi to dáš. Pak jsem se dozvěděl, že on šel zase za tímto doktorem Hlušičkou a nechal si od něho napsat posudek,“ říká galerista Rybář.

Existuje však ještě druhá verze. Martin Janulík ani jeho otec sice na mikrofon mluvit nechtěli, mimo záznam ale uvedli, že byli jen zprostředkovatelé celé transakce. Iniciativa měla vyjít od galeristy Rybáře, který podle nich měl z celého obchodu dostat milion šest set tisíc korun - u nich tedy mělo zůstat pouze 200 tisíc korun. Galerista to ale popírá.

Jestli je na celém téměř dvoumilionovém podvodu pravdivá verze galeristy Rybáře, nebo překupníků Janulíkových, nyní zjišťuje policie.

Na českém trhu s uměním jsou padělky časté

Jak v Ozvěnách dne Radiožurnálu uvedl Zdeněk Novák ze sdružení Falzum STOP, které se snaží očistit trh s uměním od padělků, na českém trhu s uměním se objevují falza poměrně často.

„Některé zdroje uvádějí, že údajně má být na trhu 20 až 30 procent padělků z celkového počtu nabízených děl, což je poměrně velké množství. Ale je to čistě spekulativní procento,“ uvedl.

Přehrát

00:00 / 00:00

O padělcích na českém trhu s uměním jsme v Ozvěnách dne hovořili se Zdeňkem Novákem ze sdružení Falzum STOP.

Nejčastěji se podle něj padělá dílo, o které je zájem a které se dá dobře realizovat na trhu. „To znamená za co největší finanční částku, tedy například obrazy známých umělců, u kterých se předpokládá, že budou nejdražší,“ řekl.

Sběratelé, galeristé i státní orgány se podle něj snaží dlouho a poměrně neúspěšně tento problém řešit. „Strategie našeho občanského sdružení, které zastřešuje některé důvěryhodné odborníky s uměním, je taková, že chceme dělat jakousi prevenci a například zjištěné padělky zveřejňovat,“ uvedl s tím, že z 99 procent lze padělek odhalit.

Katka Brezovská, Petr Sehnoutka, Marika Táborská, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme