Zpravodaj ČRo v Bruselu Ondřej Houska získal na přehlídce Prix Bohemia Radio cenu Karla Kyncla

Koncert v Obecním domě zahájil už 30. ročník rozhlasové přehlídky Prix Bohemia Radio. Během slavnostního večera udělil generální ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan několik cen. Jednu z nich získal i zpravodaj v Bruselu Ondřej Houska.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ondřej Houska | Foto: Tomáš Novák

„Jsem přesvědčen o tom, že lidé v Česku by měli mít informace nejenom o tom, co se děje u nás, ale i o tom, co se děje v cizině, především v Evropské unii.“

„Protože ať už se nám líbí, nebo ne, nejhorší by bylo se o ni vůbec nezajímat, takže se snažím referovat o tom, co je skutečně důležité,“ zamýšlel se nad svou motivací pro práci rozhlasového zpravodaje Ondřej Houska krátce poté, co obdržel cenu Karla Kyncla pro nejlepšího zahraničně-politického korespondenta.

Přehrát

00:00 / 00:00

Oceněné za rozhlasovou práci zpovídala na přehlídce Prix Bohemia Radio Eva Rajlichová

Cenu Jiřího Ješe za vynikající komentátorskou práci získal Petr Příhoda, do rozhlasové síně slávy byli za svůj moderátorský maraton 90 statečných uvedeni Jan Pokorný a Lucie Výborná.

„Nesmírně si vážím toho, že díky Českému rozhlasu mám privilegium, že nejlepší lidé, které v této republice máme, přijdou za námi, do studia ke mně a mám je hodinu pro sebe. To bych nikde na světě nemohla zažít a tady jo. Za to jsem vděčná,“ svěřila se moderátorka.

Spolu s nimi se pyšní zbrusu novým členstvím v síni slávy i legendy rozhlasové sportovní žurnalistiky Karel Tejkal a Karel Malina. „Pro mě to bylo ohromné. Když mi volali, že mám přijít, nevěřil jsem tomu. Říkal jsem si, to je nějaký omyl, to mě – sporťákovi – nepatří. Takže mě to potěšilo. Je to vzpomínka na kolegy, na přátele,“ popsal své pocity Malina.

První den: Drama

Slavnostní večer ve Smetanově síni pražského Obecního domu se nesl v jazzovém duchu, Symfonický orchestr Českého rozhlasu přednesl i skladby z muzikálu West Side Story. Ještě předtím - už od pondělního rána - se ale ve Studiu 1 ve Vinohradské ulici poslouchalo. První den patřil soutěžní kategorii drama.

Rozhlasový snímek Osamělé večery Dory N. je jedním z deseti nominovaných v kategorii drama. Poslechnout si ho mohli zájemci hned v pondělí dopoledne. Hra působivě zachycuje osud dcery české spisovatelky Boženy Němcové Theodory. Milena Štráfeldová ji napsala původně pro divadlo.

„Tam bylo důležité to, že se mluvilo o demytizaci, která nicméně není bulvarizující, a že to tedy možná i pro členy poroty nebo pro posluchače, kteří jsou znalí života Boženy Němcové, přece jenom přineslo určité objevné momenty,“ vysvětluje autorka, která musela publiku zodpovídat řadu otázek.

Jan Pokorný a Lucie Výborná | Foto: Alžběta Švarcová

To, že si hlavní roli zahrála Taťána Medvecká, je pro ni tak trochu splněný sen. „To, že ji odehrála v rozhlase, skutečně naplnilo moji úplně nejpůvodnější autorskou představu.“

Hodnotila se i technická kvalita soutěžních příspěvků - připomínky byly jak k osamělým večerům Dory N., tak ke hře Nevěra, kterou režírovala Hana Kofránková. Jeden z posluchačů Martin Velíšek, jinak dramaturg Českého rozhlasu Vltava, si ale myslí, že běžný posluchač tak náročný není.

„Já to většinou vnímám spíše z té obsahové stránky nebo dramaturgických kvalit, už ne tolik ze zvukové stránky věci, kde jsem poučeným laikem. Takže tam pak věřím, že člověk, který jde čistě po profesní věci a vadí mu třeba roztržený dech, kterého já si opravdu nevšimnu, na to může mít takový názor a že ho to při samotném poslechu ruší.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Přehlídku rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio sleduje Eva Rajlichová

Debata po poslechu se týkala i toho, jak by se měly ideálně propojovat zvuk, ruchy a mluvené slovo. „Mně se strašně líbí zvuk přírodnin, když se prolíná zejména do klasické muziky, takže když jsem teď natočila audioknihu Smrt v Benátkách, tak Mahler a příboje tam prostě jdou. Je to moje velké potěšení,“ poznamenává rozhlasová režisérka Hana Kofránková.

Prix Bohemia Radio je pro rozhlasové autory jedinečná příležitost, jak nasbírat zkušenosti i prostřednictvím debat ihned po poslechu.

„Když srovnávám s dalšími ročníky, tak mám pocit, že se počet lidí, kteří si přijdou poslechnout a kteří o to mají zájem, zvyšuje. Z toho mám samozřejmě radost. Nicméně bohužel první diskuze byla hodně mezi mnou, režiséry a porotci, daleko méně se do toho zapojovalo publikum, možná z ostychu,“ uzavírá režisér Aleš Vrzák, který první soutěžní blok moderoval.

Přehlídka Prix Bohemia Radio pokračuje až do čtvrtka, dnes má na programu dokumenty a autoanonce, ve 20 hodin zahraje ve Studiu 1 ve Vinohradské ulici hudebník Floex.

Studio 1 Českého rozhlasu | Foto: Khalil Baalbaki

Eva Rajlichová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme