V Polsku končí ‚ostrá válka‘ o daňového poplatníka
Poláci mají dnes poslední možnost rozhodnout, komu pošlou na dobročinné účely jedno procento ze svých daní. Heslo celé akce zní: Nejrůznější nadace využijí darované peníze mnohem lépe, než kdyby je přerozdělovali státní úředníci.
Posílání jednoho procenta z daní nevládním organizacím nebo nadacím není v Polsku povinné, celá kampaň je ale tak dobře vymyšlená, že skoro každého nakonec donutí peníze někomu poslat.
Vloni tak učinilo přes sedm milionů Poláků. Celkem asi 6 tisíc nejrůznějších dobročinných organizací si rozdělilo v přepočtu dvě a čtvrt miliardy korun. A letos se čeká, že částka bude ještě vyšší, protože kampaň vyzývající Poláky k charitě byla opravdu nepřehlédnutelná.
Polský systém daňové asignace přiblížil v Ranním Radiožurnálu zpravodaj ČRo Petr Vavrouška
Prakticky do dneška na Poláky útočila reklama v televizi, ve speciálních novinových přílohách i pomocí letáků ve schránkách.
Úplný seznam všech nadací nebo konkrétních osob, jimž je možné peníze poslat, najdou zájemci na speciálních internetových stránkách. Většinou jde o nejrůznější hospice, domovy, kde se starají o těžce nemocné děti, o sirotky nebo o bezdomovce. O procento z daní prosí také zvířecí útulky.
Jak už to ale bývá, často se tento systém také zneužívá, kdy si firmy zakládají vlastní nadace a pak si posílají procento ze svých daní samy sobě.
Věnovat procento z daní na konkrétní dobročinný účel je v Polsku snadné. V daňovém přiznání je speciální kolonka, do níž se vyplní číslo účtu a název vybrané charitativní organizace. Peníze jí pak pošle přímo finanční úřad.