Zpráva o objevu receptu na Coca-Colu vyvolává spekulace

Americké rádio se chlubí, že jeho novináři objevili – po 125 letech - původní recept na Coca-Colu. Jedná se o historický objev, nebo spíše marketingový tah firmy?

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lahve s Coca-Colou | Foto: AFP

Novináři objevili fotku ve třicet let starém vydání regionálního atlantského deníku. A na ní je kniha lékárnických receptů otevřená právě na seznamu ingrediencí Coca-Coly. Včetně takzvaného ochucovadla 7X. To by se mělo skládat z pomerančového a citrónového oleje, koriandru, skořice, muškátového oříšku a oleje Neroli.

Přehrát

00:00 / 00:00

Téma sleduje Ondřej Bouda ze zahraniční redakce Radiožurnálu

Vynálezcem receptury byl totiž před 125 lety lékárník, který původně Coca-Colu prodával jako léčivý nápoj. Seznam ingrediencí do knihy sepsal přítel Johna Pembertona a kniha se mezi jeho potomky předává dodnes.

Coca-Cola samozřejmě tvrdí, že objevený recept není oním ‚svatým grálem‘, po kterém se všichni pídí. Odborníci na historii nápoje si myslí, že by mohlo jít o jednu z možných verzí původního receptu. Pemberton svůj recept totiž prodal postupně celé řadě podnikatelů, a tak existuje více verzí.

Navíc se jedná už asi o třetí únik „zaručeně pravého receptu“. A všechny se víceméně shodují. Je třeba ale dodat, že v knize je zapsán jen seznam a poměr ingrediencí. Chybí ale třeba postup, jak sirup připravit. Takže i kdyby byl pravý, tak ještě není vše vyzrazeno.

Legenda o výrobním tajemství

Ono výrobní tajemství je ale zřejmě mnohem méně důležité, než se v médiích tvrdí. Vezměme jen, kolik napodobenin - a často zdařilejších - je. Dokonce když se Coca-Cola v roce 1985 pokusila vylepšit svůj nápoj, tak přestože byla novinka prokazatelně chutnější než původní receptura, spotřebitelé si vynutili návrat k tradiční značce.

Spíš jde o vynikající marketingovou strategii, která dodává nápoji nádech tajemna.
Podle legendy, kterou šíří sama firma, výrobní tajemství údajně znají jen dva vrcholní manažeři, a navíc každý jen polovinu. Nicméně to je pravděpodobně nesmysl. Minimálně bývalí manažeři si musí recepturu pamatovat, a spíš zná každý celou.

Vezměme si i nedávný příklad české Becherovky. Stěhování receptury provázela řada přísných bezpečnostních opatření včetně policejního doprovodu. A to vše jen kvůli kousku papíru. Mnohem rozumnější by bylo poslat patřičně zašifrovaný soubor po internetu nebo klidně na USB disku. Ale takto se spíš dostanou do novin a mají reklamu zadarmo. Respektive za cenu ochranky.

A když si uvědomíme, že recept na Coca-Colu letos slaví 125 let, tak může jít o další reklamní akci, která se firmě vyplatí. Zvlášť, když neuniklo nic nového ani klíčového. A zájem o výrobní tajemství Coca-Coly je opravdu velký. Příběh přebírají média po celém světě a server dotyčného rádia je takřka nedostupný kvůli velkému počtu návštěvníků.

Ondřej Bouda, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme