Aerolinky po tragédii mění pravidla. Pilot už nesmí být v kokpitu sám

Letecké společnosti po úterním pádu letounu německého dopravce Germanwings začaly zavádět pravidlo, že pilot nesmí být za letu v kokpitu nikdy sám. Zavedení tohoto postupu dnes ohlásily například britský nízkonákladový dopravce EasyJet a také norské, islandské či kanadské aerolinky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadla společnosti Norwegian Air Shuttle | Zdroj: Reuters

Mezi prvními dnes oznámil změnu pravidel norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle. Od nynějška budou muset být v pilotních kabinách letounů norské společnosti vždy nejméně dva členové posádky.

„To znamená, že když jeden z pilotů kokpit opustí, například aby si odskočil na toaletu, jeden z členů posádky musí do pilotní kabiny přijít," řekla dnes agentuře DPA mluvčí norské firmy.

S platností od pátku zavádí povinnou přítomnost alespoň dvou členů posádky v kokpitu společnost EasyJet. „Toto rozhodnutí bylo učiněno po konzultaci s úřadem pro civilní letectví," citovala ze sdělení firmy agentura AFP.

ONLINE: Havárii airbusu podle vyšetřovatelů záměrně způsobil kopilot

Číst článek

Zavedení obdobného opatření dnes podle AFP oznámily také islandské aerolinky Icelandair a kanadská společnost Air Transat. Naopak rakouské společnosti Austrian Airlines a Niki zatím vyčkávají. „Zatím je příliš brzy," řekl agentuře APA mluvčí Austrian Airlines, která je stejně jako Germanwings dceřinou společností německé Lufthansy.

V současnosti evropské předpisy nenařizují neustálou přítomnost alespoň dvou osob v kokpitu. Zavést takovou povinnost může podle AFP pouze Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA).

Ovladač zavírání dveří kabiny v simulátoru Airbusu A320 | Foto: Reuters

České aerolinie mají povinnost přítomnosti minimálně dvou osob v kokpitu ve svých bezpečnostních a provozních pravidlech již více než 10 let. Zavedly ho v reakci na události z 11. září 2001.

„Takže když pilot ČSA opouští kokpit, musí tam na tu dobu přijít palubní průvodčí a počkat na náhradním sedadle na návrat pilota,“ řekl Českému rozhlasu mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Stejné je to i u společnosti Travel Service. „Provozní příručka letecké společnosti Travel Service jasně říká, že v případě, že jeden z pilotů opustí kokpit, v době jeho nepřítomnosti jej musí nahradit jiný člen posádky, například stevard,“ potvrdila mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

Druhý pilot airbusu se zamkl v kabině a začal klesat

Francouzský žalobce pověřený vyšetřováním tragédie úterního letu společnosti Germanwings z Barcelony do Düsseldorfu dnes oznámil, že pád stroje úmyslně způsobil druhý pilot airbusu. Když se kapitán letu vzdálil, druhý pilot v kokpitu zůstal sám a kolegu už nevpustil zpátky. Přitom stroj předčasně navedl ke klesání.

Šéf koncernu Lufthansa Carsten Spohr dnes na tiskové konferenci k dosavadním výsledkům vyšetřování zřícení stroje dceřiné společnosti řekl, že podle jeho znalostí je u evropských leteckých společností povinná přítomnost nejméně dvou osob v kokpitu výjimečná.

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme