Část zaměstnanců zabil Tálibán, další se bojí. Útok v Kábulu tlačí afghánské aerolinky na pokraj krachu

Společnost Kam Air přichází o členy posádky – ti, které nezabil Tálibán, se do země bojí vracet. Případný krach největšího domácího leteckého přepravce by přitom pro afghánskou ekonomiku i společnost znamenal velkou ránu.

Kábul Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zaměstnanci Kam Air nad ostatky ukrajinských letušek, které zemřeli během teroristického útoku v hotelu Intercontinental v Kábulu | Foto: Omar Sobhani | Zdroj: Reuters

V letecké dopravě je zažitá poučka, že letadlo vydělává pouze, když je ve vzduchu. Cílem je proto dostat ho tam tak často, jak to jen jde. Stroje afghánské společnosti Kam Air nevydělávají. Koncem minulého týdne jich pět z celkových devíti sedělo nehybně na ranveji.

Jsou odrazem paralýzy celé letecké společnosti. „Každý den jsme měli 37 domácích a mezinárodních letů, teď jich 20 denně rušíme,“ popsal situaci pro deník New York Times Samad Osman Samadi, ředitel Kam Air.

Tálibán zaútočil na hotel v Kábulu. Zemřelo čtrnáct cizinců a čtyři Afghánci

Číst článek

Příčinou krize afghánské aerolinky je útok Tálibánu na hotel Intercontinental z 20. ledna. Během noci, kdy hotelové pokoje obcházeli jeden po druhém ozbrojení bojovníci a zabíjeli cizince, zemřelo devět zaměstnanců aerolinek – sedm z nich z Ukrajiny, dva z Venezuely.

Ukrajinského pilota překvapili u večeře v hotelové restauraci. Jeho krajanka žila o několik hodin déle, když se velkou část noci ukrývala na balkoně. Zpátky dovnitř ji zahnaly noční mrazy. A útočníci ji našli.

Přes padesát dalších zahraničních pracovníků Kam Air po útoku ze strachu uteklo ze země.

Společnost bez posádek nyní nezvládá obsluhovat naplánované lety a mnoha cestujícím ani nedokáže říct, kdy se jim povede odletět. Její role v afghánské ekonomice je přitom klíčová.

Kam Air obsluhuje 90 procent domácích letů a jak uvádí NY Times „propojuje tak zemi příliš velkou a nebezpečnou pro cestování po zemi“. Je zároveň velkým pojítkem země se zbytkem světa a jedním s největších plátců daní v zemi. Její konec by tak uštědřil velkou ránu místní ekonomice, obchodu i humanitárním pracovníkům, kteří v zemi působí.

Letoun afgánské společnosti Kam Air | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Společnosti se přitom dařilo do Afghánistánu dostat pracovníky ze zahraničí díky velkým platům, které jim nabízela. Záměrně lovila na ekonomicky těžce zkoušených trzích, jako je Ukrajina nebo Venezuela, a například Ukrajincům nabízela čtyř až pětinásobně vyšší plat než měli doma. Loni si Kam Air krátce pronajala Boeing 737 ze Slovenska i s 30člennou posádkou. Z dohody ale sešlo poté, co slovenská společnost odhalila nevyhovující bezpečnostní standardy.

Pro své zaměstnance si Kam Air pronajímala asi 50 pokojů v hotelu International. Dlouhodobě ale doufala v povolení pro výstavbu ubytování přímo na přísně střeženém kábulském letišti, kde by se posádky cítily bezpečněji.

Tíživou situaci bude muset ale řešit mnohem rychleji. Přibližně čtyřicet zaměstnanců Kam Air bylo během útoku přímo v hotelu Intercontinental. „Jsou na tom špatně, jsou v šoku. Potřebují tři až čtyři týdny na to, aby se vzpamatovali a rozhodli, zda se chtějí vrátit,“ sdělil agentuře Reuters Ramin Youresh, obchodní ředitel společnosti. „Nečekáme, že se vrátí.“

mos Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme