Američané přicházejí na chuť esemeskám, což ohrožuje silniční bezpečnost

Američané přišli na chuť esemeskám později než Evropané nebo Japonci. Co zameškali, rychle dohánějí. Jenže to má neblahý dopad na bezpečnost na silnicích. V mnohých amerických státech se totiž může telefonovat za jízdy a týká se to i odesílání textových zpráv.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Klávesnice mobilního telefonu | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Jiný kraj, jiný mrav. V Americe to platí i o mnohých pravidlech na silnici. Včetně telefonování za volantem. Jen třináct států z padesáti zakazuje nebo nějak omezuje volání za jízdy bez sady hands-free. V poslední době se hodně psalo a mluvilo o tom, jak nebezpečné je psaní zpráv SMS za volantem a mluví se o jeho zákazu i ve státech, kde zatím nijak omezené není.

Američané přišli textovým zprávám na chuť relativně pozdě. Hlavní příčinou bylo, že ve Spojených státech byly už dávno před mobilními telefony velmi oblíbené a rozšířené takzvané pagery. Ty plnily funkci posílání krátkých zpráv dobře a spolehlivě. Když nastoupily mobily, neměli prostě zákazníci motivaci SMS zprávy využívat.

Ještě před několika lety je psala v porovnání s Evropou a Japonskem jen relativně malá část majitelů mobilních telefonů.Trend se změnil s příchodem takzvaných chytrých telefonů na trh a dnes už tak vidíte jedince mačkající hekticky klávesnici mobilu zhruba stejně často, jako v Evropě.

Mezi místa, kde můžete svobodně povídat, aniž byste měli soupravu hands-free, patří Maryland a v jeho zákonodárném sboru se teď bojuje o to, jestli se zavede alespoň zákaz posílání zpráv SMS. Je to charakteristická debata. Hlavní konflikt se mezi zákonodárci rozhořel o tom, jak policista pozná, jestli někdo za volantem posílá esemesku, nebo jestli jen nevytáčí číslo, aby telefonoval, což má zůstat legální. Nebudou rozesílatelé zpráv nespravedlivě trestání na rozdíl od těch řidičů, kteří za jízdy telefonují, a mohou také právě kvůli tomu způsobit dopravní nehodu?

Zástupci marylandské státní legislativy ujišťují, že mají na paměti hlavně bezpečnost na silnicích a určitě dospějí k nějakému výsledku. To je sice hezké, ale Evropan se při té debatě o používání telefonu za volantem jen těžko zdrží kroucení hlavou, a napadají ho otázky.

Tak například: v několika státech si upravují pravidla pro používání mobilního telefonu jednotlivé okresy a města. To znamená, že se v jednom okrese telefonovat může, ve vedlejším nesmí. Jak mají přespolní vědět, že právě v daném úseku silnice mohou, nebo naopak nemohou telefonovat?

Nebo:hlavní město Washington, DC telefonování za volantem zakazuje. Dva státy sousedící těsně s metropolí - Maryland a Virginie - nikoli. Z Marylandu přitom vjedete do Washingtonu přímo v ulicích, aniž byste si to nutně museli uvědomit, z Virginie, když přejedete most přes řeku Potomac. Nestálo by za to aspoň v tomhle případě pravidla sjednotit?

Federální vláda o zavedení jednotných pravidel pro používání mobilu za volantem neuvažuje. Státy by to nejspíš braly jako zásah centrální byrokracie do jejich pravomocí a bylo to pravděpodobně velmi nepopulární. Nezaujatý pozorovatel se ale těžko brání myšlence, že někdy může být takový nepopulární byrokratický zásah docela na místě.

Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme