Americké automobilky sázejí na detroitském autosalonu na ekologii

Jak jezdit úsporněji a šetrněji k životnímu prostředí. To je jedno z hlavních témat autosalonu v americkém Detroitu. Letošní přehlídku především amerického automobilového průmyslu poznamenávají vážné problémy výrobců a špatná ekonomická situace.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autosalon - ilustrační foto

Snížení emisí, hospodárný provoz, nízká spotřeba. To jsou hesla letošního autosalonu v Detroitu. Příkladem mohou být slova viceprezidenta společnosti Ford Derricka Kuzaka. Podle něj se firma Ford bude zaměřovat na úsporný provoz nabízených vozidel a bude v tomto ohledu už brzy, když ne nejlepší, tak mezi nejlepšími.

Podobnými ujištěními nešetří žádná z automobilek, které v Detroitu vystavují. I když jich je letos o poznání méně než v jiných letech. Chybí nejenom luxusní evropské značky Rolls-Royce, Porsche a Ferrari, ale i japonský Nissan, Mitsubishi, Suzuki.

Podle odborníků taková ekologická rétorika nemůže zastřít základní problém. Americký automobilový průmysl je v těžké krizi, říká například Michael Robinet z analytické společnosti CSM Worldwide. Obvyklé grafy podle něj nestačí na to, aby zachytily propad automobilové výroby předpokládaný v prvním čtvrtletí tohoto roku. Ve srovnání s obdobím prosperity okolo roku 2000 je to pokles o 65 až 70 procent. A to je vážné.

Michael Robinet ale předpovídá, že americké automobilky zase takříkajíc naberou dech. A snaha představit ekologičtější vozidla tomu odpovídá.

Myšlení Američanů se změnilo. Poptávka po velkých autech sice hned nezmizí, ale bude se postupně snižovat s tím, jak si Američané uvědomují, že na každodenní kratší cesty do práce nebo za nákupy nepotřebují vozy se spotřebou rovnající se menším nákladním autům.

Výrobci na to v Detroitu odpovídají, i když spíš z nouze a navíc důrazem na modely, které tak jako tak už nějakou dobu připravují. Letošní autosalon nepřináší žádná velká překvapení.

Podle optimisticky laděných odborníků ale může být považovaný za známku změny v myšlení, kterou potřebovali nejenom zákazníci, ale hlavně americké automobilky.

Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme