Americké automobilky sázejí na detroitském autosalonu na ekologii
Jak jezdit úsporněji a šetrněji k životnímu prostředí. To je jedno z hlavních témat autosalonu v americkém Detroitu. Letošní přehlídku především amerického automobilového průmyslu poznamenávají vážné problémy výrobců a špatná ekonomická situace.
Snížení emisí, hospodárný provoz, nízká spotřeba. To jsou hesla letošního autosalonu v Detroitu. Příkladem mohou být slova viceprezidenta společnosti Ford Derricka Kuzaka. Podle něj se firma Ford bude zaměřovat na úsporný provoz nabízených vozidel a bude v tomto ohledu už brzy, když ne nejlepší, tak mezi nejlepšími.
Podobnými ujištěními nešetří žádná z automobilek, které v Detroitu vystavují. I když jich je letos o poznání méně než v jiných letech. Chybí nejenom luxusní evropské značky Rolls-Royce, Porsche a Ferrari, ale i japonský Nissan, Mitsubishi, Suzuki.
Podle odborníků taková ekologická rétorika nemůže zastřít základní problém. Americký automobilový průmysl je v těžké krizi, říká například Michael Robinet z analytické společnosti CSM Worldwide. Obvyklé grafy podle něj nestačí na to, aby zachytily propad automobilové výroby předpokládaný v prvním čtvrtletí tohoto roku. Ve srovnání s obdobím prosperity okolo roku 2000 je to pokles o 65 až 70 procent. A to je vážné.
Michael Robinet ale předpovídá, že americké automobilky zase takříkajíc naberou dech. A snaha představit ekologičtější vozidla tomu odpovídá.
Myšlení Američanů se změnilo. Poptávka po velkých autech sice hned nezmizí, ale bude se postupně snižovat s tím, jak si Američané uvědomují, že na každodenní kratší cesty do práce nebo za nákupy nepotřebují vozy se spotřebou rovnající se menším nákladním autům.
Výrobci na to v Detroitu odpovídají, i když spíš z nouze a navíc důrazem na modely, které tak jako tak už nějakou dobu připravují. Letošní autosalon nepřináší žádná velká překvapení.
Podle optimisticky laděných odborníků ale může být považovaný za známku změny v myšlení, kterou potřebovali nejenom zákazníci, ale hlavně americké automobilky.