Americké vojenské námořnictvo se snaží vypořádat s piráty u břehů Somálska

Americké vojenské námořnictvo zahájilo rozsáhlou akci proti pirátům, kteří přepadávají mezinárodní obchodní lodi v širokém prostoru vod v mořích Indického oceánu kolem Somálska. Podařilo se jim už zachránit severokorejskou loď a nyní stíhají unesené japonské plavidlo s nákladem nebezpečného benzenu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Unesená severokorejská loď | Foto: AFP

Novodobí piráti představují vážné ohrožení především v širokém prostoru statisíců čtverečních mil moří kolem Somálska. Na vstupu do Rudého moře tam třeba proplouvají lodě ze Suezského průplavu a dále transporty podél východního pobřeží Afriky. Piráti dlouhá léta využívali hlavně nestabilní situace v Somálsku, kde se střídají zkorumpované režimy. Přepadávali lodě na mezinárodních trasách a odvlékali je do somálských vod, kam za nimi hlídkující válečné lodi Severoatlantické aliance dlouho nesměly vplout. Pro posádky těchto plavidel to někdy končí i smrtí.

Přechodná vláda v Mogadišu teď ale poprvé po mnoha letech povolila americkým válečným lodím operovat v somálských vodách. Američané tam nasazují hlavně menší víceúčelové torpédoborce, které mimo jiné nesou řízené střely. Ty samozřejmě proti pirátům nepoužívají, ale mají dostatek jiné výzbroje, kterou se dokážou s piráty vypořádat. Ale jsou to delikátní operace. Piráti jsou pokaždé v předstihu, protože se pohybují na superrychlých, těžko zjistitelných člunech a vytipovávají si lodi, které jsou co nejdále, mnohdy stovky mil od vojenských plavidel.

Američané teď pronásledují piráty na unesené japonské lodi Golden More. Rozstříleli a potopili zatím jen rychlé čluny pirátů, které připoutali k zádi lodi. Dotazem do mezinárodní databanky se ale zjistilo, že loď převáží vysoce hořlavý a karcinogenní benzen. Takže američtí námořníci neriskovali útok na palubu a ohrožení unesené posádky a pokračuje honička a hra nervů.

Informace o současné situaci podává nejvíce americké námořnictvo. Řada případů se ale asi do médií nedostala, protože o nich často nemají zájem informovat ani vlády některých zemí, ani některé loďařské společnosti. Třeba americký torpédoborec teď eskortoval do bezpečí severokorejskou loď, kterou přepadli piráti. Severokorejská posádka se nejprve zabarikádovala ve strojovně, ale pak využila zmatku, když se přiblížil americký torpédoborec. Zaútočila na piráty, dva z nich zastřelila, ale tři Severokorejci byli těžce zraněni. Američané pět dalších pirátů zajali a zraněné Severokorejce vzali do ošetřovny na svém torpédoborci. Komunistická vláda v Pchjongjangu k tomu ale nevydala žádnou zprávu.

Loďařské společnosti zas často nepodávají informace, aby nepoplašily své zákazníky. Často raději zaplatí výkupné. Problémem je také to, že lodě často plují z daňových důvodů pod vlajkami malých států. Je často těžké určit, kdo má zodpovědnost za loď, kdo za posádku a kdo za náklad. Třeba unesená japonská loď s benzenem pluje pod panamskou vlajkou. Takže největší tíhu zásahů proti pirátům nakonec nesou země námořní síly Severoatlantické aliance, nejčastěji americké námořnictvo.

Alexandr Pícha, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme