Američtí konzervativci bijí na poplach kvůli převzetí General Motors vládou
Američtí konzervativci bijí na poplach kvůli převzetí automobilky General Motors vládou. Někteří to dokonce přirovnávají k praktikám fašistů a socialistů.
Americká vláda se vydala na neprobádané území. Washington ještě nikdy podobným způsobem nepřevzal kontrolu nad tak velkou společností.
Prezident Obama zdůrazňuje, že General Motors je americký podnik s desítkami tisíc zaměstnanců v samotných Spojených státech. Vláda už do něj investovala dvacet miliard a teď zaplatí dalších třicet. Nemůže se proto vzdát zodpovědnosti za dění v automobilce.
Jejím cílem je postavit General Motors na nohy, pak od firmy dát rychle ruce pryč a zase ji opustit. Jenže konzervativce taková optimistická ujištění počítající s rychlým uzdravením automobilky neuklidňují. Republikáni v Kongresu žádají vládu o podrobné vysvětlení plánu, jak se chce z podniku zase vyvázat.
Konzervativní komentátoři volí silnější slova a přirovnání: "Ve fašistickém Německu se zrodila myšlenka lidového auta, wolkswagenu", připomíná například na stanici Fox News Jonah Goldberg, jinak autor bestselleru o Liberálním fašismu. Stát tehdy rozhodl, že začne vyrábět malá, cenově dostupná auta pro široké masy.
"A Barack Obama teď říká, že General Motors bude vyrábět cenově dostupná auta s nízkou spotřebou pohonných hmot. Tedy auta, která chtějí vyrábět političtí plánovači ve Washingtonu, a ne auta, která žádá trh a spotřebitelé," argumentuje Jonathan Goldberg.
Ale skutečnost, že se tradiční americké automobilky musí změnit, si uvědomuje nejenom vláda, ale i odborníci a samotní obyvatelé americké automobilové Mekky Detroitu: "Musejí se změnit, to víme. Musí se stát ekologičtější," řekl nedávno Českému rozhlasu například Patrick, který se v Detroitu narodil a celý život v něm pracuje.
"Vyhlaste bankrot a zbavte se aspoň části dluhů a začněte znovu s čistým stolem," radil šéfům amerického automobilového průmyslu v ulicích Detroitu vysokoškolský student David.
Jakou roli při tom bude hrát vláda, , jestli na nějakou dobu bude General Motors i třeba řídit, nepovažuje za důležité. Podstatné je, aby se společnost přizpůsobila novým podmínkám na trhu a práci neztratilo víc lidí, než je nezbytně nutné.
Přečtěte si také:
Největší americká automobilka žádá o ochranu před věřiteli
Automobilka GM se přiblížila bankrotu; jednání o dceřiné společnosti Opel bez výsledku
General Motors a společnost Magna prý uzavřely předběžnou dohodu
Německá vláda chce ochránit Opel v případě bankrotu General Motors
General Motors dá Opel za 'hubičku'
General Motors zřejmě nezavře německé závody Opelu
General Motors, Chrysler a Ford žádají Kongres USA o miliardy