Ampelmann, kultovní postavička východního Německa

Turistické projížďky po Berlíně trabantem, bary vyzdobené sovětskou vlajkou, obchody se socialistickým zbožím. Dvacet let po sjednocení Německa ostalgie nepolevuje. Jejím symbolem je i takzvaný ampelmann, jedna z kultovních postaviček Berlína i východního Německa.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Panáček ampelmann | Foto: Klára Stejskalová

Někdy se rozčílíme, že nám brání v cestě. Někdy kvůli němu přidáme do kroku. Většinou ho ale nevnímáme. Proč se také zabývat panáčkem na semaforu. Pro východní Němce se ale právě tato figurka stala důležitým symbolem. Jedním z mála, který přežil pád komunismu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž o německém panáčkovi ze semaforu připravila Klára Stejskalová

„Tady je oddělení, kde se dají koupit všechny možné věci do kuchyně, soupravy na espreso, capuccino, hrnečky, otvíráky, skleničky, ukazuje mi manažerka Elke suvenýry, ze kterých se na mně usmívá panáček ze semaforu.

„A tady jsou věci pro děti, reflektory na oblečení, tašky, zvoneček na kolo, ponožky, dokonce i náplasti." Jsem v jednom ze čtyř obchodů, kde se dnes prodávají nejen suvenýry, ale desítky druhů zboží s vtipným zeleným nebo červeným mužíčkem „Je to velmi sympatická figurka, ten zelený je takový aktivní, usměvavý, a tím, že je kulatější, nepůsobí tak přísně."

S nápadem na odlišnou figurku přišel před víc než čtyřiceti lety dopravní psycholog Karl Peglau.

„ Šlo o zvýšení bezpečnosti na silnicích. Tím, že jsou barvy jasnější a figurky jsou silnější, je světlo důraznější. Díky klobouku vypadají seriózně, ale přitom jsou takové dětské přátelské, vypráví majitel firmy „Ampelmann" Marcus Heckhausen. Právě ta barevnost ho před lety udeřila do očí.

„ Přijel jsem do Berlína načerpat inspiraci", vzpomíná designér na rok 1995, „bylo to napínavé vidět bývalou NDR, zcela jiný svět, u nás bylo vše opravené a tady všechno takové šedivé, šel jsem po ulici, bylo málo světla, málo barev a najednou jsem ho uviděl, takový veselý, svižný panáček. Bylo to pěkné znamení, v tom ponurém listopadovém dni."

Majitel firmy Ampelmann GmBH Marcus Heckhausen | Foto: Klára Stejskalová

Šlo o první impuls, dnes má pan Heckhausen firmu, která provozuje čtyři obchody a jednu restauraci. Zaměstnává 80 lidí, roční obrat má sedm milionů eur. Produkt je jediný - ampelmänchen v nejrůznějších podobách. Přitom i ampelmann sjednocení Německa málem nepřežil.

„ Začalo se mluvit o změně, že by měl být nahrazený tím ze západu. To by byla obrovská škoda." Možná i pan Heckhausen přispěl k tomu, že východoněmecký panáček se na vás ze semaforu usmívá dodnes.

„ Pozoroval jsem, jak lidé na východě přišli o vlastní identitu. Přišli o své známky, peníze, měnily se názvy ulic. Všímal jsem si, jak u lidí narůstá frustrace, bylo mi jasné, že ampelmann musí být zachráněný".

Marcus Heckhausen se spojil s autorem přitloustlého mužíka ze semaforu, napsali spolu knihu a postupně vymýšleli další a další suvenýry. „ Pan Peglau byl typickým příkladem východoněmecké frustrace. Cítil se nepotřebný, nikdo ho nechtěl. Mnohé dveře zůstaly východním Němcům zavřené.

Samozřejmě se děly špatné věci, existovala Stasi, ale ne každý východní Němec byl jejím členem, jak si myslí mnozí na Západě. " I sám pan Heckhausen čelil útokům médií, že jako muž ze západu ukradl východoněmecký symbol.

Panáček ampelmann na semaforu | Foto: Klára Stejskalová

„Člověk věděl, jak prosadit značku, to lidé z východu netušili. Ale nikdy jsem nebyl arogantní, ve firmě dělají lidé z obou částí země a nikdo se nestará odkud kdo je."

„ Je to báječná věc, která podporuje východ", říká mladá prodavačka. „Je to náš východoněmecký panáček."

„ Dodnes se o věcech říká, že jsou typicky wessi, typicky ossi. V hlavách lidí to rozdělení přetrvává pořád."

Podle pana Heckhausena bylo pěkné, když se v roce 2005 rozhodla i někdejší západní část Berlína postupně nahradit svého panáčka tím z východu. „ Myslím, že to bylo pěkné gesto solidarity. Vždyť lidé na východě museli přijmout úplně vše, západ byl tak arogantní." Soudí pan Heckhausen.

Komerční úspěch ampelmanna je podle něj jen ukázkou, že lidé potřebovali zachovat alespoň nějaký symbol. Panáček ze semaforu tak východním Němcům denně připomíná, že ne úplně všechno na východě bylo tak špatné.

Klára Stejskalová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme