Autopilot 'přehlédl' kamion a nezabrzdil, řidič zemřel. Případ šetří americké úřady

Americké úřady začaly vyšetřovat vůbec první smrtelnou havárii, při které zemřel člověk ve voze řízeném autopilotem. Šlo o automobil Model S od společnosti Tesla Motors. K nehodě došlo letos začátkem května, až nyní díky vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost v silniční dopravě (NHTSA) s ní byla seznámena širší veřejnost.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tesla Model S | Foto: Wikimedia Commons, licence Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International, Autor Martino Castelli

K nehodě došlo na rychlostní cestě v centrální Floridě, zhruba 160 kilometrů od Orlanda. Auto řízené autopilotem se tam střetlo s protijedoucím kamionem (podle některých médií traktorem), respektive s jeho přívěsem.

Podle předběžné vyšetřovací zprávy NHTSA zahnul řidič kamionu, který jel proti samořízenému vozu, na křižovatce doleva, na což autopilot i přes velký počet kamer a senzorů, který mají vozidla Tesla, nezareagoval a nezačal brzdit.

Přehrát

00:00 / 00:00

O autech, která umí částečně nebo zcela řídit sama, mluvil Jiří Novák z ČVUT

Podle prohlášení firmy Tesla Motors Model S i jeho řidič přehlédli bílý bok přívěsu proti jasnému nebi a nedošlo k aktivaci brzd.

Elektrický sedan se pak zaklínil pod přívěs, který rozpáral jeho střechu a chvíli vůz táhl za sebou, než došlo k jeho odtržení. Řidič auta zemřel na místě, řidič náklaďáku zraněn nebyl.

Za volantem Tesly seděl 40letý Joshua Brown z Ohia, který byl nadšencem nové technologie. Společnost vydala oficiální prohlášení, ve kterém hluboce lituje „tragické ztráty”.

V prohlášení také uvedla, že jde o první známý případ smrtelné nehody po více než 200 milionech kilometrech ujetých v autech, kdy byl aktivován autopilot. Připomněla, že ve vozech řízených lidmi je to na celém světě po zhruba 110 milionech kilometrech.

Funkce autopilota byla společností Tesla představena v říjnu loňského roku. Šéf firmy Elon Musk tehdy vyzval k opatrnosti při používání této technologie. Autopilot podle něj nesmí znamenat ztrátu pozornosti řidiče. „Řidič se nemůže vzdát odpovědnosti, měl by mít ruce na volantu a být připraven převzít kdykoliv řízení.“

NHTSA nyní prověřuje, zda nebude nutné svolat 25 tisíc vozů k opravě případného bezpečnostního nedostatku vozu, pokud by byl příčinou havárie. Podle smluvních podmínek používání autopilota vozu Tesla je za způsobenou škodu při nehodě vždy zodpovědný majitel vozu, ne automobilka.

ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme