Bilance havárie ukrajinské stíhačky je stále děsivější

Počet mrtvých po havárii stíhačky při sobotní aeroshow v ukrajinském Lvově stoupl na třiaosmdesát. Přitom to stále ještě nemusí být konečné číslo, protože zdravotní stav mnoha zraněných je kritický. V nemocnicích jich leží okolo stovky. Stroj se zřítil mezi diváky během předvádění prvků vysoké pilotáže. Za zemřelé se konají zádušní mše a celý Lvov se zahalil do smutku. Ukrajinský prezident Leonid Kučma přerušil dovolenou na Krymu, přiletěl do Lvova a rodinám obětí slíbil finanční pomoc.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

exploze stíhačky

exploze stíhačky | Zdroj: ČTK

Jak telefonuje spolupracovník Radiožurnálu Bohdan Kopčák, zpravodaj agentury TASR v Ruské federaci, vyšetřovatelé zatím o příčinách katastrofy mlčí a zkoumají nalezenou černou skříňku letounu.Svědci se domnívají, že příčinou byla technická závada motoru. Z televizních záběrů je patrné, že piloti se snažili katastrofě zabránit. V posledních okamžicích se jim podařila úspěšná katapultáž. Ozývají se hlasy, že organizátoři leteckého dne neměli dovolit předvádění nebezpečných prvků nad hlavami diváků.

Přehrát

00:00 / 00:00

B. Kopčák: Počet mrtvých stoupá

Prezident Kučma odvolal velitele vzdušných sil Ukrajiny Viktora Strelnikova a velitele 14. sboru letectva Sergeje Oniščenka. Oba byli vzati do vazby a s nimi ještě další dva letečtí důstojníci. Tím zřejmě personální změny vyvolané toto tragédií nekončí. Ukrajinský ministr obrany Volodymyr Škidčenko podal demisi, kterou nyní prezident zvažuje.

Su-27 se řítí k zemi | Foto: ČTK/AP

V neděli odpoledne vyšetřovací komise uvedla, že katastrofa může být důsledkem technické poruchy, nebo "nedbalosti velitelů ukrajinských vzdušných sil". Podle komuniké generální prokuratury "první výsledky vyšetřování ukazují, že katastrofu přivodily vážné chyby při organizaci letů".

Bývalý vojenský pilot Vítězslav Nohejl, kterého Radiožurnál v souvislosti se sobotní událostí oslovil, poukázal na to, že i v tak kritické situaci možná mohli piloti tragédii zabránit. "Při leteckých dnech se létá na mezních režimech a ukazuje se, co letoun umí. Pokud nedošlo k nějakému neřízenému pádu chybou pilotů, mohli piloti počkat až do posledního okamžiku s katapultáží, protože u tohoto typu sedaček se lze katapultovat těsně nad zemí," vysvětlil.

Ukrajinské neštěstí zaujme mezi nehodami na leteckých přehlídkách smutné prvenství. Havárie při těchto akcích ale nejsou ničím výjimečným. Dosud nejvíce lidí, celkem 70, zahynulo v srpnu 1988 na americké základně v německém Ramsteinu při nehodě tří letounů. Osm diváků a pilot nepřežili havárii u belgického Ostende v červenci 1997, když se letadlo zřítilo na stan Červeného kříže nedaleko tribuny.

Většinou však nehody na přehlídkách končí pouze smrtí pilotů. V červenci 1993 se v americkém státe New Hampshire srazil s letadlem parašutista, výsledkem byli tři mrtví. Život tří pilotů si vyžádala nehoda stejného počtu strojů při oslavách nedaleko Mexika v září 1995. O necelý rok později našli v troskách stroje z druhé světové války smrt oba členové posádky. V červnu 2001 zahynuli tři piloti při leteckém mítinku v anglickém hrabství Kent. Poslední nehoda se stala letos v červnu, nedaleko francouzského Nancy se zřítil italský stroj a jeho pilot zemřel.

Obrazové svědectví z místa neštěstí naleznete pod odkazem FOTOGALERIE.

Milan Kopp, Martin Hromádka, Bohdan Kopčák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme