Boeingy v Etiopii i Indonésii havarovaly za podobných okolností, zbytečně se jim spustil stabilizační systém

Vyšetřovatelé nehody Boeingu 737 MAX, při níž v Etiopii 10. března zemřelo 157 lidí, došli k závěru, že těsně před pádem byl zbytečně aktivován stabilizační systém letadla. S odvoláním na zdroje blízké vyšetřování to v pátek napsal list The Wall Street Journal. Agentura Reuters uvedla, že předběžná zpráva z vyšetřování bude zveřejněna příští týden.

Washington Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Příčina pádu letadla není zcela jasná. Švédský server flightradar24, který sleduje letecký provoz, oznámil, že letadlo nemělo po startu „stabilní vertikální rychlost“

Při nehodě v Etiopii přišlo o život 157 lidí | Foto: Tiksa Negeri | Zdroj: Reuters

Letadlo se zřítilo několik minut po startu z Addis Abeby za okolností velmi podobných, jaké provázely loňskou nehodu letadla téhož typu společnosti Lion Air v Indonésii. Tehdy o život přišlo 189 lidí.

Pilot zříceného boeingu žádal o návrat už tři minuty po startu, píší The New York Times

Číst článek

The Wall Street Journal píše, že v případě nehody společnosti Lion Air stabilizační systém na základě chybných informací ze senzorů opakovaně skláněl předek letadla k zemi a pilot se marně snažil obnovit kontrolu nad letem.

Aktualizace systému

Firma Boeing začala urychleně řešit předpokládaný problém softwaru a ve středu oznámila, že jej v letadle MAX upravila tak, aby se zabránilo chybné aktivaci stabilizačního systému MCAS. Tato aktualizace, která ještě nebyla schválena, má předejít opakování chybných operací systému, což je jádro bezpečnostních obav.

Boeingy 737 MAX jsou nejrychleji prodávanými letadly firmy. Společnost má na ně objednávky v hodnotě 500 miliard dolarů (11,5 bilionu korun), píše Reuters. Stroje, které dosud létaly, od nehody v Etiopii nejsou v provozu.

Boeing dokončil změnu softwaru u letounů 737 MAX. Úpravy ještě čeká schválení

Číst článek

Výrobce připravil výcvikový program, kterým mají piloti projít, než bude provoz těchto boeingů obnoven. Stejně jako před oběma nehodami ale firma tvrdí, že pro bezpečnou obsluhu letadel MAX piloti nemusejí projít výcvikem na letových simulátorech.

U chicagského federálního soudu ve čtvrtek podala na firmu Boeing žalobu rodina rwandského občana Jacksona Musoniho, který při nehodě v Etiopii zahynul. Je postavena na tom, že letadlo bylo vybaveno vadným systémem automatické kontroly letu. Firma žalobu odmítla komentovat.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme