Boeing skončil s výrobou legendárního modelu 747, jeho první let se uskutečnil před více něž 50 lety

Po více než půl století opustil montážní linku společnosti Boeing poslední letoun 747. Obrovské letadlo s typickým hrbem v přední části vystřídalo řadu rolí - od dopravního letadla schopného přepravit více než 500 cestujících, přes funkci nákladního letadla až po letadlo s označením Air Force One, které je určeno pro prezidenty Spojených států.

Seattle Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeingu 747 se přezdívá Jumbo Jet

Boeingu 747 se přezdívá Jumbo Jet | Zdroj: Profimedia

První let stroj uskutečnil v roce 1969 a byl tehdy největším komerčním letadlem na světě a prvním letadlem se dvěma uličkami, uvedla agentura AP.

Řada dopravců „sedm-čtyři-sedmičky“ vyřadila v průběhu koronavirové pandemie. Důvodem byly vysoké náklady na jejich provoz. V současné době provozuje osobní verze letadel jen několik společností. Mezi nimi je například německá Lufthansa nebo Korean Air .

Letoun 747 má druhou palubu, která se táhne od kokpitu dozadu přes třetinu letadla. Získalo tak charakteristický hrb, díky kterému je okamžitě rozpoznatelné.

Tento designový prvek také inspiroval jeho přezdívku - letadlu se říká Velryba. Později však tento stroj získal elegantnější přezdívku Královna nebes, známý je ale také jako Jumbo Jet.

Výroba prvního letadla 747 trvala skoro 16 měsíců, od té doby jich firma dokončila dalších 1573. V posledních zhruba 15 letech Boeing a konkurenční evropská společnost Airbus uvedly na trh nová velká letadla se dvěma motory místo čtyř. Jsou úspornější a ziskovější.

Jako první uvedly letoun do pravidelného provozu v roce 1970 aerolinky Pan Am. Z amerických společností byly aerolinky Delta poslední, které letoun používaly pro osobní přepravu. Lety s ním ukončily v roce 2017.

Výroba ikonického Boeingu 747 skončí do dvou let, svého času býval největším dopravním letadlem

Číst článek

Někteří zahraniční přepravci s ním však létají i nadále, včetně německé letecké společnosti Lufthansa. Ukončení výroby oznámil Boeing v roce 2020.

Poslední letoun nyní absolvuje zkušební lety a předán by měl být začátkem příštího roku. Jeho majitelem bude nákladní dopravce Atlas Air, který si začátkem letošního roku objednal čtyři nákladní letouny 747-8.

Ukončení výroby neznamená, že tento typ letadla zmizí z oblohy. Bude tam ale stále vzácnější.

Pro Boeing už toto letadlo nemá velký význam. V poslední době se stroj 747 vyráběl prakticky pouze jako dopravní letadlo. Výjimkou byla verze pro americký vládní letoun Air Force One.

Titul největšího letadla pro přepravu cestujících sebral Boeingu 747 až na začátku tisíciletí konkurenční Airbus A380. Také společnost Airbus ale výrobu tohoto letadla již ukončila, poslední předala loni v prosinci.

Projekt nového letadla Airbus představil v roce 2000 a poprvé se A380 ukázal na veřejnosti v roce 2005. Celkem bylo vyrobeno 251 těchto letadel.

Klára Pavlíková, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme