Eurotunel se na obou stranách Lamanšského průlivu chystá na brexit, investovalo se hlavně do bezpečnosti

Noví zaměstnanci, milionové investice a posilování bezpečnosti. Eurotunel na hranicích Francie a Velké Británie se připravuje na brexit. Britská vláda opakuje, že chce z Evropské unie vystoupit 31. října. Dosud ale není jasné, jestli se dohodne na podmínkách brexitu s unijními zeměmi. To je přitom rozhodující i pro dopravu na obou stranách Lamanšského kanálu.

Reportáž Calais (Francie) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Eurotunelem projíždí průměrně 5000 kamionů za den. Všechny kontrolujeme v takzvané pitstop zóně. Kvůli brexitu jsme ji přestavěli,“ vysvětluje Radiožurnálu Nadiera Mondongueová, mluvčí společnosti Getlink, která Eurotunel provozuje.

„Původně tady bylo 14 kontrolních míst, teď jich tu je 20. Najali jsme taky víc lidí, protože v případě tvrdého brexitu uvedeme do provozu ještě jedno kontrolní stanoviště,“ dodává s tím, že všechna stanoviště je zastřešená a vybavená kamerami.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na všechny varianty Brexitu se teď připravují v Eurotunelu na obou stranách kanálu La Manche

„Když něco nesedí, tak kamion označím jako podezřelý. Přivolám kolegy, dám jim poznávací značku a oni ten vůz prohledají,“ líčí bezpečnostní pracovník Didier.

Pracuje u kamer v buňce hned vedle kontrolního stanoviště. Kamery jsou namířené na kamiony a dokáží prohledat i náklad uvnitř vozu. Didier pravidelně odhaluje skupiny migrantů. Když se mu něco nezdá, pošle ke kamionu bezpečnostní pracovníky se psy.

„Když pes na nějaký kamion zaštěká, tak ho pustím, aby ho prohledal. Migranty ve vozech nalézáme skoro každý den. Schovávají se v přívěsech, pod sedačkami a podobně,“ příbližuje Aurélien, další z bezpečnostních pracovníků.

Přísnější režim

Aurélien a jeho pes Mustang pracují v areálu Eurotunelu půl roku. Migranty ve vozech nalézají pravidelně. Není výjimkou, že jich za dopoledne zadrží i přes 60. Přistěhovalci se snaží dostat do Velké Británie a využívají k tomu právě kamiony.

Corbyn očekává do Vánoc mimořádné volby. Po zvolení labouristické vlády by chtěl další referendum

Číst článek

„Teď jsem vyhnal tři ze střechy a to jsem se zastavil jenom si koupit vodu,“ popisuje slovenský řidič kamionu pan Dobrinský.

Kvůli brexitu v Eurotunelu investovali i do nové infrastruktury.

„Přípravy na brexit nás stály 15 milionů eur. To je vysoká částka, je ale potřeba si uvědomit, že prostřednictvím tunelu se odehrává 26 procent obchodní výměny mezi Velkou Británií a Evropskou unií. Jde o zboží v hodnotě 140 miliard eur ročně,“ vysvětluje mluvčí Mondongueová.

Peníze šly například na výstavbu záchytných parkovišť nebo do nových budov. Některé z nich jsou teď ještě prázdné a měly by se využívat primárně pro případ tvrdého brexitu - tedy v případě, že Velká Británie odstoupí z unie bez dohody. Taková situace bude znamenat i přísnější režim přímo v Eurotunelu a bude vyžadovat větší přípravu ze strany přepravců.

„Až řidič přijede sem do tunelu, bude nám muset předat čárový kód, který tady naskenujeme. Pro nás bude největší výzvou, aby byli přepravci připravení, aby už předem měli vyplněné celní prohlášení. Jestliže to udělají, tak nebude žádný problém. Když ne, tak nebudou moct projet hranici,“ popisuje Mondongueová. Ať už bude brexit kdykoliv a ať už dopadne jakkoliv, jsou tu na něj prý připravení.

Martin Balucha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme