Brexit? Klíčový může být i postoj lidí k vládě v den hlasování, míní britský politolog

V napjaté atmosféře, kde nechybějí ani osobní útoky, začala ve Spojeném království kampaň před červnovým referendem o případném vystoupení z Evropské unie. Renomovaný politolog a autor nejlepší politické knihy v Británii za rok 2015 Matthew Goodwin v rozhovoru pro Český rozhlas uvedl, že očekává kampaň „krátkou a hlasitou“.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Brexit | Foto: zdroj: Flickr.com, CC BY-NC 2.0, D Smith

Když londýnský starosta Boris Johnson oznámil, že se přidá pod prapor takzvaných brexiteers a bude usilovat o odchod Británie z Evropské unie, vyvolalo to ve Spojeném království poprask. Libra zaznamenala v pondělí největší jednorázový propad od října 2009.

Podle profesora Matthewa Goodwina však není dostatek důkazů, že by populární londýnský starosta mohl dění kolem referenda a jeho výsledek významně ovlivnit.

Přehrát

00:00 / 00:00

O kampani před hlasováním o Brexitu mluvil s politologem Matthewem Goodwinem zpravodaj ČRo Jiří Hošek

„Existují určité důkazy, že by mohl ovlivnit nerozhodnuté voliče. Ale i v tomto ohledu zaostává za vlivem, který na tuhle skupinu voličů může mít David Cameron,“ uvádí Goodwin v rozhovoru pro Český rozhlas.

Goodwin upozorňuje na odlišné výsledky průzkumů veřejného mínění týkajících se historického červnového hlasování. Zatímco online ankety ukazují vyrovnaný souboj obou táborů, v telefonických průzkumech vedou jasně zastánci setrvání v EU, a to až o 18 procent.

„Je velmi těžké předjímat výsledek národních plebiscitů, kdy jsou postoje voličů velmi nestálé. Když se podíváme na unijní referenda v jiných evropských státech z nedávné minulosti, tak pokaždé došlo k velkému posunu voličských preferencí tím či oním směrem. V Británii se situace od léta 2015 stabilizovala. Tábor zastánců odchodu z Evropské unie se ještě nikdy nedostal do trvalého vedení, ať už v online, nebo v telefonických průzkumech,“ podotýká Goodwin.

Podle uznávaného politologa z University of Kent je pro většinu britských voličů tématem číslo jedna spojeným s referendem imigrace. To ale prý neznamená, že by to byla agenda, která plebiscit rozhodne.

„Dokonce i voliči, kteří jsou rozhodnutí podpořit setrvání své země v EU, uvádějí přistěhovalectví coby téma číslo tři, za ekonomikou a finančními výhodami členství v unii. Víme z jiných referend, že naprosto klíčový může být v den hlasování momentální postoj lidí k národní vládě. Ale do hry vstoupí ještě další faktory, a bude zajímavé sledovat, které se dostanou do popředí,“ říká Goodwin.

Svět byznysu – důležité bojiště

Misky vah se tento týden pokusila zvrátit skupina šéfů 36 ze stovky velkých britských podniků, které tvoří hlavní londýnský burzovní index FTSE. Ti sepsali dopis na podporu britského členství v Evropské unii.

Zastánci Brexitu tuto iniciativu interpretovali tak, že dvě třetiny nejvlivnějších byznysmenů text nepodepsaly, a zůstaly tak neutrální.

Podle Matthewa Goodwina může jít o velmi důležité „bojiště“. „Když premiér David Cameron doporučí voličům, aby hlasovali pro setrvání v EU, má jeho tábor podle průzkumů pohodlnou většinu. Když Cameron a přední byznysmeni řeknou, že Brexit přinese odliv investic, stěhování továren a méně pracovních míst, pak podpora členství v EU stoupá na více než 70 procent. Už jsme tenhle týden intervenci byznysmenů měli, stejně jako zapojení armádních špiček do celé debaty. Generalita doporučuje, že je v britském národním zájmu zůstat v Evropské unii. V tuhle chvíli ale nevíme, jak moc a na jak dlouho voliče tahle ofenziva ovlivní,“ dodává Goodwin.

Referendum o setrvání Velké Británie v Evropské unii se uskuteční 23. června. Premiér David Cameron tvrdí, že v EU bude jeho země bezpečnější, silnější a bude na tom lépe i ekonomicky. Do boje o setrvání v „osmadvacítce“ se snaží zapojit velké postavy ostrovního byznysu a s kampaní před referendem mu pomůže i volební stratég amerického prezidenta Baracka Obamy Jim Messina. Oponenty má však Cameron i ve svém blízkém okolí. Vystoupení země z EU si přeje třeba sedm členů jeho kabinetu a podobný názor má i řada poslanců premiérovy Konzervativní strany.

Podle něj je velkou neznámou i to, jaký typ vedení kampaně na nerozhodnuté voliče nejlépe zapůsobí. Jestli to budou velké televizní a rozhlasové debaty, nebo naopak chození aktivistů od domu k domu a přesvědčování lidí po telefonu.

„Různá hnutí a kampaně požadující Brexit teď zakládají regionální a místní kanceláře, které by měly unijní debatu přenést na britská zápraží. To si klade za cíl hlavně nové hnutí, které se jmenuje Grassroots Out. U referend bude mít asi větší vliv televize a rozesílání mailů a letáků. Euroskeptici investují hodně peněz do velkých veřejných shromáždění. Bude to krátká, ale asi hodně hlasitá národní kampaň. Možná trochu podobná té, která předchází volbám do Evropského parlamentu,“ míní politolog.

Matthew Goodwin vidí paralely se skotským referendem v září 2014. Tehdy osud jednoty Spojeného království visel v jednu chvíli podle průzkumů takříkajíc na vlásku. Jako rozhodující se ukázala obava ze střednědobé ekonomické nejistoty Skotů.

Něčím podobným se podle profesora Goodwina začíná strašit už teď.

„David Cameron a jeho prounijní tým zdůrazňují ekonomická rizika existence mimo Evropskou unii. Jejich oblíbená fráze zní, že Brexit by byl skokem do temnoty. Používají slovní spojení o ekonomické bezpečnosti, což je velmi podobné poselství, které před necelým rokem vyhrálo Cameronovi parlamentní volby. Tehdy konzervativci přesvědčili voliče, že by labouristé a Ed Miliband způsobili ekonomický chaos. Cameronův tým se tenhle přístup snaží transplantovat do unijního referenda. Euroskeptici si lámou hlavu nad tím, jak něčemu takovému čelit,“ dodává Goodwin.

David Cameron - britské požadavky na změny EU | Foto: Český rozhlas

Jiří Hošek, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme