Britové připouštějí možnost narušení letů kvůli popelu

Nebe nad Islandem po roce opět zahalil sopečný prach. Tentokrát se k životu probudila sopka Grímsvötn. A znovu je v pozoru i letecká doprava a dispečeři na starém kontinentu. Evropské letecké úřady čekají na další vývoj a teprve pak rozhodnou, co dál. Mimo provoz je zatím jen hlavní letiště na Islandu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sopka Grímsvötn

Sopka Grímsvötn | Zdroj: ČTK

To, že narušení některých letů je pravděpodobné, dnes připustil britský Úřad pro civilní letectví. Britští meteorologové varují, že oblak kouře by mohl zakrýt Irsko, Skotsko a severní části Spojeného království v 8 hodin v úterý ráno. Relativně dobré počasí zatím umožnilo odlet všech spojů z ostrova.

Celá Evropa teď napjatě očekává, zda se bude opakovat podobný scénář, jaký v leteckém provozu nastal po loňském výbuchu sopky Eyjafjallajökull.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vlivu sopečného prachu na leteckou dopravu jsme v Odpoledním Radiožurnálu mluvili s leteckým publicistou Martinem Velkem

„Tam byla speciální situace, kdy při té erupci bylo účastno mnoho vody, která způsobila, že sopečný prach byl velice jemný, létal poměrně vysoko, měl sklovitý charakter, takže se opravdu dobře ‚napékal‘ na lopatky turbínových motorů. A ta erupce byla mohutná,“ připomněl v Odpoledním Radiožurnálu loňskou sopečnou erupci letecký publicista Martin Velek.

Do jaké míry se situace může opakovat, je podle něj otázka spíše na vulkanology. „Nicméně určitě jsou všichni velice bdělí a ostražití a těch 9 středisek rozmístěných po celém světě, které mají na starosti vulkanickou činnost v souvislosti s letectvím, mají nyní bezpochyby napilno.“

Další vývoj bude záležet na více faktorech. Jak Velek upozornil, sopečný prach není homogenní, protože ho ovlivňuje vzdušné proudění, které na něj působí.

„Obecně převládají v těch výškách větry ze západu na východ, to znamená, že to vždycky z Islandu schytá první Evropa. Na druhou stranu záleží, do jaké výšky ten prach vlastně vyletí, jak je koncentrován. Ví se bezpečně, že v okamžiku, kdy toho prachu, víceméně jakéhokoliv, je okolo 2 gramů na kubický metr, tak dochází k selhání motorů,“ upozornil v Odpoledním Radiožurnálu letecký publicista.

Lubica Bergamová, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme