Britská televize šokující způsobem představila fiktivní vládu strany UKIP

Británie vystupuje z EU, velké zahraniční firmy v zemi zavírají své továrny, britská policie pořádá doslova hon na přistěhovalce, kteří nepobývají v zemi zcela legálně. Tuhle pochmurnou vizi nastínila ve svém dokudramatu britská veřejnoprávní televize Channel 4. Divákům nabídla kontroverzní pohled na to, jak by asi vypadalo prvních 100 dnů populisty Nigela Farage, kdyby volby 7. května vyhrála jeho strana UKIP. Netradiční formát vzbudil v Británii velkou pozornost i polemiku.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nigel Farage, šéf UKIP | Zdroj: Reuters

Místy běhal mráz po zádech, když televize velmi působivě zaznamenala střety v ulicích a jak by asi vypadala antiimigrační politika v praxi.

Dokument byl cíleně přitažený za vlasy, poměrně vzdálený od reality, což je samozřejmě dáno už tím, že UKIP může podle průzkumů dostat nanejvýš 6 až 10 mandátů, s nimiž volby nevyhraje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Netradiční dokudrama Channelu 4 100 day of UKIP sledoval i zpravodaj ČRo ve Velké Británii Jiří Hošek

Byl to strašák, vzkaz váhajícím voličům v duchu "takovou Británii byste si opravdu přáli?"

Hlavní postavou příběhu byla fiktivní politička UKIPu Deepa Kaurová, sama sikhského původu. Její rodiče jsou přistěhovalci, ona získá ve východním Londýně poslanecký mandát.

UKIP ji využívá jako důkaz, že strana není rasistická. Poslankyně podporuje policejní razie proti přistěhovaleckým komunitám a okamžité deportace, potom ale prozře a politiky UKIPu se zřekne.

Předseda formace UKIP Nigel Farage se od pořadu opakovaně distancoval. Během vysílání umístil na Twitter hodnocení, že pořad je "tendenčním a zaujatým pohledem na jedinou stranu, která opravdu věří v Británii."

Stovky stížností

Regulátor Ofcom potvrdil, že dostal 19 stížností, ještě než Channel 4 dokudrama odvysílal, což je rarita. Nyní je stížností již 731. Mají společného jmenovatele a sice údajnou politickou zaujatost.

Channel 4, což je veřejnoprávní televize, si stojí za tím, že se UKIP stal v posledních měsících takovým fenoménem, že si zasloužil "inovativní formát o tom, jaký dopad by jeho politika měla."

Televize si stojí za tím, že dodržela pravidla nestrannosti, pohlídala si samozřejmě to, že ještě neběží oficiální volební kampaň.

Ovšem ani ze strany lidí, kteří jinak nenechají na UKIPu nitku suchou, nejsou reakce na pořad nijak nadšené. Většinou televizní fikci vyčítají, že byla příliš vzdálená od reality, a obávají se, že jí Nigel Farage bude používat až do voleb coby důkaz toho, jak mu média ubližují.

Daily Telegraph dal fiktivnímu dokumentu jen dvě hvězdičky z pěti, a ani levicový Independent nad pořadem nikterak nejásá.

Parlamentní volby čekají Velkou Británii za 80 dní.

Nigel Farage, šéf UKIP | Foto: Reuters

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme