Bulvární list láká čtenáře k přispívání na web

Stále více médií po celém světě se do výroby zpravodajství snaží zapojit své čtenáře, diváky, respektive posluchače. Moderní technologie tomuto trendu více než nahrávají. S jednou takovou výzvou pro novináře-amatéry teď přišel bulvární německý deník Bild. O celém fenoménu, který u našich západních sousedů pojmenovali "občanská žurnalistika," teď blíže berlínský zpravodaj Českého rozhlasu Jiří Hošek.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Klávesnice a diskové mechaniky

Klávesnice a diskové mechaniky | Foto: Jan Rosenauer

"Každý z nás je autor a každý z nás je nakladatel," říká jeden ze šéfů německé odnože populární internetové encyklopedie Wikipedia Sebastian Moleski. Právě Wikipedia je typickým produktem vytvářeným veřejností. Některé mediálně atraktivní události posledních let jasně ukázaly, že přispěvatelé Wikipedie dokáží držet krok s předními světovými sdělovacími prostředky.

"Wikipedia nemá nahradit klasickou encyklopedii Brockhaus a nemá nahradit ani klasickou žurnalistiku. Jde o to, že se daří nacházet autentická svědectví, která klasické zpravodajství doplňují. Dříve to hlavně z technických důvodů nebylo možné. Vzpomeňme si ale na londýnské teroristické útoky. První informace přišly od očitých svědků. Teď mohou lidé hned na místě napsat SMSku a poslat ji třeba na mikroblog Twitter. Můžeme tak dostávat čerstvé informace v minutových intervalech," říká Sebastian Moleski, který nezastírá jednu obrovskou nevýhodu tohoto modelu. Tou je omezená možnost ověřování zpravodajství občanských nebo chcete-li amatérských žurnalistů.

"Přesto zastávám tezi, že bychom se měli oprostit od uvažování typu: Aha, tahle informace zazněla ve zpravodajské relaci Tagesschau v televizi ARD a proto je důvěryhodná. Tak tomu bylo v 70., 80. letech minulého století. Lidé si musejí uvědomit, že informace, které dostávají, jsou pochopitelně z části důvěryhodné, ale měly by být určitým způsobem vyhodnocovány. Veřejnost by si měla dát trošičku práci s tím dohledat si obdobnou informaci ještě u dalších zdrojů a pak svá zjištění porovnat. Je to nová výzva a také něco, co se člověk musí teprve naučit."

Deník Bild teď vyzývá své nejvěrnější a nejiniciativnější čtenáře, aby si ve vyčleněných prodejnách zakoupili za mimořádně výhodnou cenu videokamery. K nim získají zdarma taky speciální software, který nahrané sekvence bez větší námahy pomůže umístit na webovou stránku bulvárního listu. Ohlas akce se už teď zdá být značný.

Přehrát

00:00 / 00:00

J. Hošek vypráví o občanské žurnalistice

"Myslím, že to není vůbec špatný nápad. Už před dávnými lety se v médiích jasně ukázalo, jak se dají využívat očití svědci. Je možné vytvářet obsah jak s pomocí expertů, tedy lidí s hlubokými znalostmi, tak s pomocí spontánních zážitků přímo z místa, které jsou šířeny právě občanskou žurnalistikou."

Milan Kopp, Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme