Černé skříňky ukazují na chybu dispečerů, systém nefungoval

Němečtí vyšetřovatelé už mají všechny černé skříňky z obou letadel, která se srazila na jihu Německa. Zjistili z nich, že pilot tupolevu baškirských aerolinek dostal první varování od švýcarských dispečerů až 50 vteřin před srážkou s boeingem 757. Švýcarská dispečerská služba Skyguide přiznala, že v době nehody měla vypnutý automatický kontrolní systém. Při letecké havárii zahynulo 71 lidí, z toho 69 ruských občanů, většina z nich byly děti.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

srážka letadel nad Německem

srážka letadel nad Německem | Zdroj: ČTK

Srážku letadel nyní vyšetřují týmy expertů ze tří zemí - Německa, Ruska a Spojených států. Vyšetřování je teprve na začátku - ruští odborníci už teď ale tvrdí, že za nehodu můžou švýcarští dispečeři. Podle šéfa baškirských aerolinií, kterým letoun patřil, Nikolaje Oděgova švýcarská letová kontrola pozdě varovala ruského pilota. "Odmítám zároveň spekulace o nedostatečné jazykové vybavenosti nebo nezkušenosti šéfpilota letadla. Baškirská letecká společnost zvažuje podání trestního oznámení na členy pozemní letové kontroly," řekl.

První poznatky dávají za pravdu tvrzení ruské strany, podle které dostal pilot Tupolevu varování až 50 sekund před srážkou. Reagoval až na druhé upozornění 25 sekund poté. V době srážky byly letouny ve vzdušném prostoru, který kontroluje švýcarská dispečerská služba Skyguide.

Švýcarští dispečeři přiznávají: V osudný okamžik byl vypnutý automatický kontrolní systém. Podle dispečerů se vždy v noci provádí jeho údržba. V televizi BBC to potvrdil mluvčí společnosti, který dodal, že pro údržbu zařízení jsou nejvhodnější noční hodiny. "V době nehody byla frekvence letounu velmi nízká, dispečeři normálně sledují v závislosti na umístění sektoru až čtyřicet přeletů v hodině a v době nehody jsme měli v sektoru pět letadel, takže technicky vzato to byla ta nejvhodnější doba pro údržbu systému,"prohlásil mluvčí.

Odmítá ale spekulovat o tom, jestli právě tato skutečnost mohla srážku zavinit. Švýcaři prý třikrát varovali pilota tupolevu, že letí v dráze boeingu 757. Odborníci se shodují, že pro zabránění kolizi je nejdůležitější kontrolní systém přímo v letadlech. O tom, jestli v letounech všechno fungovalo vypoví další informace zaznamenané v černých skříňkách.

Švýcaři se brání - pilot Tupolevu podle nich příliš pomalu reagoval na opakovaná varování. Než se rozhodl pro snížení, zapracoval automatický systém boeingu a stroj, na jehož palubě byli pouze dva piloti, začal také klesat. V ten moment došlo ke srážce.

Šéf curyšského střediska letového provozu Anton Mark pro televizi CNN řekl, že jeho podřízení vyzvali pilota TU 154 ke změně výšky dvakrát až třikrát. Celá operace podle něj trvala 50 vteřin - což obvykle stačí k tomu, aby se letadla vyhnula a nesrazila se. "Ano určitě, je to normální čas. Obvykle to stačí k tomu, aby se letadla nesrazila. Děláme to takto běžně."

Stovky hasičů a policistů stále prohledávají místa, kam dopadly trosky letadel. Zatím bylo nalezeno 27 těl obětí. Do Německa dnes přiletí rodiče 52 dětí, které zahynuly na palubě TU 154.

Markéta Kaclová, Petr Voldán, Martin Hromádka, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme