České dopravní firmy by mohly přijít o část zakázek v jiných zemích EU

Českým dopravním firmám hrozí ztráta zakázek a snížení tržeb. Několik zemí Evropské unie v čele s Francií chce totiž omezit možnost dopravců přijímat zakázky v jiných zemích unie. Zpřísnění pravidel pro takzvanou kabotáž požadují Francie, Německo či Dánsko v dopise Evropské komisi, který má Český rozhlas exkluzivně k dispozici.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Silnice z Pardubic do Hradce Králové

Silnice z Pardubic do Hradce Králové | Foto: Honza Ptáček | Zdroj: Český rozhlas

Podle současných pravidel může dopravní firma poté, co do jiné země Evropské unie přiveze náklad, vykonat v dané zemi další tři zakázky během následujících sedmi dní. Poté se musí vozidlo vrátit domů nebo vyrazit na další mezinárodní cestu.

Francie a další země si ale stěžují, že dopravci z nových zemí Evropské unie velmi často přijímají víc zakázek, než na kolik mají právo, a ohrožují tak existenci jejich vlastních dopravních společností.

Kabotážní přepravou se obecně rozumí silniční nákladní nebo osobní přeprava, kterou provádí dopravce usídlený v jednom státě, mezi dvěma místy ležícími v jiném státě.

Zástupci Německa, Francie, Itálie, Belgie, Dánska, Finska a Španělska také dodávají, že dopravci ze zemí střední a východní Evropy nekale konkurují jejich vlastním firmám. Řidičům prý totiž například platí výrazně méně, než by měli.

Česko připouští, že některé firmy skutečně můžou brát víc zakázek, než kolik smějí, nebo své řidiče doslova vykořisťují tím, že jim platí extrémně nízkou mzdu. Prý se to ale týká hlavně rumunských nebo bulharských společností.

Snahu o omezení kabotáže Česká republika odmítá. „Francie vždycky může zvýšit své kontroly. Policejní složky mohou konat, pakliže se tento problém ve Francii opravdu objevuje,“ potvrdil zástupce vedoucího českého velvyslanectví při Evropské unii Jakub Dürr.

Jízdy v rámci kabotáže tvoří jen malé procento zakázek českých firem, v době současné krize by ale dopravci jejich případné omezení pocítili. Pravidla by podle Dürra měla být lépe vynucována, v jejich znění ale problém nevidí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Téma možného zpřísnění pravidel takzvané kabotáže shrnul redaktor Martin Karlík. Svůj pohled přidal Martin Felix ze sdružení dopravců ČESMAD Bohemia

Podle Martina Felixe ze sdružení dopravců ČESMAD Bohemia je možnost přijmout zakázku v zahraničí velice omezená.

„Ta pravidla o kabotáži nevznikla proto, že by cizí dopravci chtěli brát práci těm domácím, ale proto, aby se omezily jízdy prázdných kamionů. Aby kamion, který dojede do jednoho státu a nemá tam co naložit, se alespoň částečně vytížil.“

„Takže já myslím, že je to opatření poměrně rozumné a naši dopravci ho využívají v mezích zákona,“ tvrdí Felix.

Přivydělávat si dalšími jízdami se dopravcům i řidičům vyplatí, přiznal Radiožurnálu jeden z řidičů kamionové dopravy.

„Ty jsi placený od kilometru. Takže ta motivace je, abys jezdil co nejvíc. Když prostě ty zásilky mít nebudeš, tak si za týden vyděláš 25 procent toho, co si vyděláš jindy; než když pracuješ nelegálně.“

Rozhodne až nová Evropská komise

Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas Českému rozhlasu exkluzivně sdělil, že Brusel situaci ještě vyhodnotí. Určité problémy podle něj existují, nechce ale omezit svobodu podnikání.

„Podle mě už tento spor není jen o sociální spravedlnosti. Některé země by chtěly chránit své podnikatele, jejichž služby jsou v některých případech zastaralé a už nejsou konkurenceschopné. Snaha vyloučit ze silnic konkurenci je neudržitelná,“ vysvětlil.

Dodal, že vnímá snahy o omezení pohybu pracovních sil i jednotného trhu v Evropské unii, které se poslední dobou čím dál častěji objevují. Spor ovšem bude řešit až nová Evropská komise, která nastoupí po evropských volbách. Ty se uskuteční příští rok v květnu.

Ondřej Houska, Martin Karlík, krw Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme