Cestující musí při zpoždění letů dostat své peníze zpět, navrhuje EK

Češi a další Evropané mají získat větší práva při cestování letadlem. Aerolinky by například měly cestujícím při velkém zpoždění zaplatit plnou cenu letenky. Navrhla to Evropská komise.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zrušené lety, letiště, odlety | Zdroj: Reuters

„Opravdu nesnáším, když uvíznu na letišti, a vy asi také,“ říká eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

Při zpoždění letu vyšším než 5 hodin by měl mít cestující právo žádat vrácení peněz, pokud se rozhodne na odlet dál nečekat.

Kromě kompenzací jsou v návrhu i další body, které mají zlepšit pozici zákazníků aerolinek. Například při objednávání letenky na internetu se cestujícím stává, že se překlepnou nebo udělají chybu, a aerolinky za to dnes mohou požadovat poměrně vysokou pokutu. To už by nemělo být možné.

Přepravce by také nesměl vyloučit cestujícího ze zpátečního letu jen proto, že se nedostavil k odletu v prvním směru.

Mělo by se také vyjasnit, za co by měly aerolinky platit odškodnění, když se let výrazně zpozdí v důsledku mimořádných událostí. V případě, kdy například výbuch islandské sopky zastavil letecký provoz nad Evropou, by cestující odškodnění dál dostat neměl, třeba v případě poruchy motoru už ovšem ano.

Už dnes mají pasažéři v určitých ohledech právo na odškodnění, pravidla však nejsou úplně jasná. Například zmiňované mimořádné okolnosti jsou popsány jen velmi vágně.

Návrh Komise ještě musejí schválit členské země unie a Evropský parlament.

Ondřej Houska, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme