Čína bude mít nejrozšířenější síť vysokorychlostních železnic
Čína chce mít do roku 2012 na třináct tisíc kilometrů vysokorychlostních železnic. Čínská síť by se tak stala nejdelší na světě. Peking plánuje do jejího rozvoje investovat do roku 2020 více než 300 miliard dolarů. Plán zajistí miliony pracovních míst, na druhé straně ale ohrožuje domácí letecké přepravce.
Čína měla vloni na 1100 kilometrů vysokorychlostních tratí, příští rok se však jejich celková délka zvýší téměř sedminásobně a počet vlakových souprav dosáhne sedmi set. První část plánu rozvoje železnic skončí v roce 2012, kdy bude dokončeno i 1300 km dlouhé spojení mezi Pekingem a Šanghají.
Projekt za 550 miliard korun zkrátí jízdu mezi oběma městy ze současných dvanácti na čtyři hodiny, práci díky němu také získalo více než 110 tisíc lidí. Lístek má stát v přepočtu asi 1200 korun, což je 2,5 méně než letadlem, domácí aerolinky proto neskrývají obavy z hrozících ztrát.
Ústřední vláda chce ale v rozvoji vysokorychlostních železnic pokračovat a do roku 2020 mají vlaky pohybující se až 350 km/h jezdit až do Urumči, metropole autonomní oblasti Sin-ťiang na západě země.