Čína dováží stále více vína. Problémy má s padělky

Čína se stává jedním z největších dovozců vína. Ruku v ruce s ekonomickým rozvojem nejlidnatější země světa roste i zájem bohatých Číňanů o luxusní zboží, mezi nimi také o nejlepší světová vína, především červená z Francie. V této souvislosti se však objevují i padělky proslulých značek.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vinohrad

Vinohrad | Foto: Sanjay Acharya, Creative Commons

Další očekávaná aukce začíná a milovníci i znalci červeného a bílého moku už netrpělivě svírají přidělené cedulky s čísly. A vzduchem začínají létat první tisíce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž o trhu s vínem v Číně připravil Robert Mikoláš.

Výherci nakonec musí sáhnout opravdu hluboko do kapsy, i když zatím se výsledné částky pohybují ‚jen‘ v řádu desetitisíců. V každém případě ve Východní Asii a Číně především začínají opravdové vinné časy. A symbolickou vstupní branou na tyto trhy se jednoznačně stává Hong Kong. Obrovský boom navíc podpořila i místní vláda, která před dvěma lety zcela zrušila daň na tento alkohol.

„Od Pekingu přes Bangkok po Bangalore lidé konzumují víno a pijí kvalitní evropská vína. V posledních pěti letech dochází opravdu k velké změně, co se trhu týče. A díky aukcím se k obyvatelům asijských zemí dostává to nejlepší, co lze sehnat, a jak je vidět, zájem jen potvrzuje zvyšující se poptávku,“ říká Colin Sheaf, zástupce jednoho z dovozců působících v Hong Kongu.

Jeho slova potvrzuje i jedno z nejznámějších francouzských vinařství, Château Margaux, které právě v Hong Kongu otevírá své vůbec první zastoupení mimo Francii. Bohatí Číňané se dožadují toho nejkvalitnějšího. A také nejdražšího.

Vinařství má v Číně i Svarowski

Víno se totiž v nejlidnatější zemi světa stává módní záležitostí a na významné obchodní schůzky se bez dárkového boxu s minimálně jednou lahví lahodného moku už prakticky nechodí. Spotřeba vína v Číně tak od roku 2000 do roku 2006 vzrostla o 68 procent a podobný trend dále pokračuje. Není tedy divu, že si zde vlastní vinařství vybudoval třeba i světoznámý výrobce šperků Svarowski, výdělek má předem jistý.

„Zájem roste, ale protože produkce už se nemůže zvyšovat, konkrétně v případě Bordeaux a Burgundy, je jasné, že bude i cena nadále stoupat. Důležitá je i demografická změna, stále více mladých lidí se o vína zajímá a je ochotno za ně utrácet i značné částky,“ je přesvědčen Jimmie Ritchie z aukční síně Sotheby´s, prostřednictvím které se do Východní Asie dostávají skutečné lahůdky.

Mezi nimi i výjimečné ročníky Château Lafite. V této souvislosti je však nutné dodat, že pozadu nejsou ani podvodníci. A stejně tak jako můžete v Číně narazit na padělky či kopie oblečení, aut či vlaků, nevyhýbá se tomuto rozšířenému nešvaru ani víno.

A konkrétně i Château Lafite. Několik zájemců o tuto značku se totiž svěřilo, že už jim byl nabízen ročník 2009, láhev za tisíc eur. Problémem ovšem je, že jeho cena se bude stanovovat teprve na přelomu června a července a ze sudů se má nejdříve začít stáčet až na konci roku 2011.

Robert Mikoláš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme