Číně chybí piloti, musí přeplácet ty zahraniční. Do roku 2035 chce vycvičit 500 000 vlastních

Čínské aerolinky každý rok přepraví více pasažérů a tamní armáda postupně povoluje soukromým společnostem létat v dosud zakázaných výškách. Zkrátka, letecká doprava je v Číně v kurzu. Aerolinky ale mají problém s nabíráním nových pilotů a dalších zaměstnanců.

Peking Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadla na letiště v Šanghaji (ilustrační foto)

Letadla na letiště v Šanghaji (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Když před několka lety prohlásil čínský státní úřad pro civilní letectví, že do roku 2035 potřebuje Čína vycvičit půl milionu pilotů, zahraniční novináři si mysleli, že se čínští úředníci spletli v desetinné čárce.

Přehrát

00:00 / 00:00

David Jakš z Číny o nedostatku pilotů

„Zahraniční pilot, který u nás pracuje, si může vydělat měsíčně až 26 tisíc amerických dolarů, což je čtyřikrát víc, než by dostal doma. To z nás platově dělá absolutní světovou špičku. Musíme je přeplácet, protože je potřebujeme a pořád jich je málo,“ vysvětluje Fan Chaj-siang, manažer letecké společnosti China Eastern.

Cizinec v čínském kokpitu musí většinou odlétat 80 hodin během tří týdnů a potom má nárok na týdenní placené volno.

Na letištích ale chybí i dispečeři. Velkou výzvou je pro zahraniční firmy také modernizace menších, regionálních letišť. Čína je potřebuje vybavit hlavně navigačními a bezpečnostními systémy a spoléhá v tom takřka výhradně na prověřené zahraniční společnosti.

Za ramadán převýchovný tábor. Čínské úřady zakázaly Ujgurům ze Sin-ťjiangu modlitby i půst

Číst článek

Dostupnější letecká doprava

Ceny letenek jsou na historickém minimu, platy pilotů rostou a podle agentury Reuters je v rekordním zisku i pět největších leteckých přepravců v zemi.

„Obrovský potenciál má i prodej letenek on line. Číňané milují nejrůznější aplikace ve svých mobilech a tam vidíme velkou příležitost,“ řekla před časem deníku The Straits Times singapurská manažerka Kristýna Čang.

Tomu, kdo není v létání ještě příliš zběhlý, pomáhá i osvěta v televizi. Nedávno byl jeden díl věnován situaci, kdy lidé před startem propadnou úzkosti. Rada číslo jedna zněla - neotevírat nouzový východ. Instruktážní video rozhodně nepřehánělo. I tuhle situaci už totiž zdejší aerolinky zažily.

David Jakš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme