Venkovský učitel v jedničkách a nulách? Čínské školy v nouzi experimentují s online vyučováním

Obřímu čínskému venkovu zoufale chybí učitelé. Mohou tamním dětem pomoci zkušení dobrovolníci, kteří své hodiny živě přenášejí do tříd po celé zemi? Některé venkovské školy už se do programu vyučování přes internet zapojily, popsal v pondělí list South China Morning Post. Podle jedné z dobrovolnic Wang Fej "online hodiny otevírají okno do světa." Jenže stačí to?

Doporučujeme Peking Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

(ilustrační snímek).

Počítače už jsou dne v mnoha čínských školách samozřejmostí. Bude jí jednou i online výuka? | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Po černé ploše tabule obvykle tančí křída, za níž zůstává bílá stopa čínských znaků. Ale teď je tabule prázdná, jen sem tam nějaká šmouha od houby.

Zato před ní se dějí věci! Zčásti ji totiž překrývá projekční plátno, na kterém mladá žena běhá prsty po klávesách piana a přes headset mluví se svými malými diváky ve školních lavicích. Děti pozorně poslouchají, odpovídají na otázky, učí se vystupovat a pracovat s videem. A dohromady jich je mnohem víc než jen v obyčejné, klasické třídě.

Čtečky obličejů dobyly Čínu. Umožňují platit díky selfie, cepují a udávají narušitele pořádku

Číst článek

Vítejte na tak trochu jiné hodině hudební výchovy: online vyučování letí prostřednictvím internetu do venkovských škol po celé Číně.

Okno do světa

Nebo aspoň taková je ideální představa, vysvětluje žena z plátna. Jmenuje se Wang Fej a už přes deset let je učitelkou na jedné ze škol ve východočínském okrese Chuan-tchaj (provincie Šan-tung). Ovšem kromě toho učí také stovky dalších dětí v oblastech Che-nanu, Jün-nanu a Sin-ťiangu a pomáhá zajišťovat výuku předmětů, které dřív nebyly v nabídce – například angličtinu.

„V minulosti se tihle venkovští studenti učili ze zastaralých učebnic a dost staří byli i jejich samotní učitelé. Teď si moji žáci víc věří - online hodiny jim otevírají okno do světa,“ myslí si Wang Fej. „Online výuka běží v reálném čase. Takže když moji žáci odpovědí správně na otázku a učitel je pochválí, mají radost, protože je chválí před stovkami, ne-li tisíci studenty napříč zemí.“

Experiment s internetem

Wang Fej a její kolegové začali s vyučováním po internetu experimentovat na podzim 2013. K tomu, aby škola do programu vstoupila, potřebuje kromě souhlasu shora dostatečně rychlé připojení k síti a funkční projektor. Pak už se její třída může přidat k hodinám, které jsou k dispozici zdarma a vedou je zkušení učitelé-dobrovolníci.

O statečných dracích, kteří zachránili lidstvo před vymřením. Slavné řeky Číny: jejich obětovaná těla

Číst článek

Děti vstupují do kontaktu nejen s pedagogem, ale také s mnoha online spolužáky z různých prostředí. „Chci jim pomoct, aby si osvojily ty nejnovější vědomosti a schopnosti a snadno se pak začlenily do společnosti, až skončí školu. Díky propojení s dětmi z města si teď nepřijdou o tolik jiné,“ vysvětluje Wang Fej pro South Morning China Post (SMCP).  

Rozdíl mezi městem a venkovem přitom může hrát klíčovou roli. „Na venkovských školách jsou učitelé, co učí dobře, ale také ti druzí. Některé školy nenabízejí výuku hudby nebo umění, protože pro ně nemohou sehnat učitele. Teď, když máme internet, s tím už můžeme něco dělat,“ říká Wang Fej.

Dobře ví, o čem mluví, sama totiž bývala „tou druhou“ učitelkou. Učit začala hned po dokončení vysoké školy, kde studovala hudbu. Jenže její žáci potřebovali hlavně učitele čínštiny. „Venkovští učitelé nemají moc možností, jak se školit, a tak jsem moc dobře neučila,“ přiznává Wang.

Žádné zkušenosti, mizerné peníze

Což ani zdaleka není jen případ Wang Fej. Velkým bolavým místem čínského školství je totiž právě zoufalý nedostatek učitelů na venkově – nejen těch kvalifikovaných, ale vůbec nějakých. A že je čínský venkov pořádně rozlehlý!

Tamním školám pak často nezbývá než vzít zavděk čerstvými absolventy bez jakýchkoli pracovních zkušeností, a někdy dokonce i bez pedagogického vzdělání. Jenže ani těch se mnohdy nedostává. Platy jsou mizerné, podmínky náročné a venkovských učitelů v Číně setrvale ubývá.

Vláda se trend pokouší zvrátit, nabízí třeba peníze navíc nebo i vzdělání zdarma těm, kdo se k práci na venkově zavážou. Zatím poslední oficiální data však podle China News Service uvádějí 3,3 milionu venkovských pedagogů v roce 2013, což je o 1,4 milionu méně než v roce 2010.  

Dobrovolní učitelé na čínském venkově:

Wang Fej a její kolegové z projektu online výuky věří, že internet může krušnou situaci citelně zlepšit, a zapravdu jim pro SMCP dává i děkan šanghajské pedagogické fakulty Sia Chuej-sien.

Co ani síť nezmůže?

Přesto platí, že učitel přenášený projektorem tradičního učitele nenahradí. Příkladem může být i Wang Fej: své pokročilejší hodiny čínštiny přepustila zkušenějším „virtuálním“ kolegům, ale ve třídě při nich zůstává jako dohled a jakási moderátorka výuky; zároveň se jimi vzdělává také ona sama.

A kromě toho je tu nepřímá úměra: čím víc žáků virtuální učitel má, tím méně času může každému z nich věnovat. Chybí také důležitý osobní kontakt, zdůrazňuje Siung Ping-čchi z výzkumného pedagogického institutu v Pekingu.

Venkov podle něj potřebuje hlavně pořádnou finanční injekci. „Úřady by měly do vzdělání venkova víc investovat,“ prohlásil pro SMCP. „Myslím, že platy venkovských učitelů by se měly minimálně zdvojnásobit, aby ta práce byla přitažlivější.“  

Za svůj přínos v oblasti venkovského vzdělávání byla Wang Fej tento víkend oceněna Nadací Jacka Ma. Jack Ma je čínský podnikatel a filantrop, jeden z nejbohatších Číňanů dneška. Je zakladatelem a hlavou společnosti Alibaba Group, která dnes vlastní mj. i  deník South China Morning Post.  

Magdalena Slezáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme