Čína zakázala reklamu uprostřed seriálů. Jde o součást kulturní reformy
Čínské úřady zakázaly reklamy v televizních seriálech. Podle BBC je to součást reformy kulturních aktivit, kterou vyhlásilo říjnové zasedání Ústředního výboru komunistické strany Číny. Peking má prý jasný cíl: chce socialistickou kulturu. Zatím ale neupřesnil, jak by měla vypadat.
Od 1. ledna příštího roku nebude reklama přerušovat pětačtyřicetiminutové díly čínských seriálů. Oznámil to čínský regulační orgán, Státní úřad pro rozhlas, film a televizi. Podle něj to přispěje ke zvýšení kvality pořadů. Jak na Rádiu Česko upozornil zahraničněpolitický analytik ČRo Milan Slezák, ‘nový‘ přístup Pekingu ke kultuře souvisí se staronovým trendem v Číně, který není neznámý ani starším lidem v ČR.
„Jde o neustále apely, aby se mluvilo o pozitivních stránkách života, aby se vyzvedávaly ‘opravdové‘ hodnoty, aby nikdo nevnášel destruktivní kritiku do sdělovacích prostředků. A naopak, aby se třeba oslavila strana a dělný lid. To se přesně vrací v několika vlnách v Číně a s čím přišlo také říjnové zasedání Ústředního výboru komunistické strany,“ přiblížil.
O čínském reklamním průmyslu jsem na Rádiu Česko mluvili se zahraničněpolitickým analytikem ČRo Milanem Slezákem.
V reklamě se to podle analytika projevilo z několika důvodů. Prvním je podle něj to, že se v reklamě objevují motivy, které se socialismem nemají příliš mnoho společného.
„Ale v Číně je dnes socialistická pouze ideologie, jinak je to tvrdě kapitalistická země. A za druhé čínští komunisté, kteří mají pod palcem média, film a internet vědí, že pokud chtějí zasáhnout cílovou skupinu, tedy majitele stanic, musí tak učinit na citlivém místě. A to je místo příjmu z reklamy,“ přiblížil.
BBC si v této souvislosti všímá, že čínský televizní reklamní průmysl měl loni hodnotu skoro 500 miliard jüanů (v přepočtu asi 78 miliard dolarů). Osmiměsíční práva na reklamní spot před večerními zprávami Čínské centrální televize stála na nedávné aukci 440 milionů jüanů.
Pro jednotlivé společnosti tak zákaz reklamy bude velice citlivý. „O to více se budou chtít snažit, aby se v pořadech trefili do vkusu těch, kteří o jejich bytí či nebytí rozhodují,“ dodal Slezák.