Čína zprovoznila nejvyšší železniční trať na světě
Do Tibetu začaly jezdit vlaky z Číny. Historický projekt železnice spojující tuto autonomní oblast s Čínou byl po letech budování zprovozněn. Kontroverzní projekt za čtyři miliardy dolarů ale podle kritiků znamená konec tibetské kultury.
Slavnostní pásku ve městě Golmud v severozápadní provincii Čching-chaj, kde začíná technicky nejnáročnější část směrem přes Tibetskou náhorní plošinu do Lhasy, přestřihl sám prezident Chu Ťin-tchao.
Z Pekingu do tibetské metropole Lhasy pak celá trať měří čtyři tisíce kilometrů a souprava ji urazí za 48 hodin. Vlak se pohybuje až ve výšce 5072 metrů nad mořem, z toho asi tisíc kilometrů bylo vybudováno ve výšce minimálně čtyř tisíc metrů.
Dalším ze světových prvenství je nejvýše položená zastávka na planetě - Tchang-ku-la, a primát drží i tunel Feng-chuo-šan, který byl proražen v zamrzlé půdě v nadmořské výšce 4905 metrů.
Podle Pekingu teprve nyní nastane rozvoj zaostalého Tibetu, kterému pomůže i turistický ruch. Kritici ale tvrdí, že dochází k definitivní ztrátě svobody Tibetu a jedinečné buddhistické kultury.