Čínská vysokorychlostní železnice spojující Peking se Šanghají má problémy
Čínské superexpresy jezdící mezi Pekingem a Šanghají mají problémy. Během necelých 48 hodin, se na trati označované za národní chloubu, zastavil provoz a desítky spojů se zpozdily. První soupravy přitom na nejdelší vysokorychlostní železnici na světě, jejíž vybudování stálo téměř 600 miliard korun, vyjely teprve před dvěma týdny.
Rozčarování i vztek vyjadřují pasažéři expresů CRH380 jezdících 300 kilometrovou rychlostí. Při prvním incidentu v neděli večer, kdy dvacet spojů podle oficiálního zdůvodnění vyřadil z provozu úder blesku, v soupravách nefungovalo ani osvětlení ani klimatizace, a to déle než 2,5 hodiny.
Problémy s elektrickým vedením pak provoz na trati zastavily i v úterý a přes třicet vlaků dojelo do cílové stanice s několikahodinovým zpožděním.
Čína přitom považuje spojení mezi dvěma svými největšími městy, jehož vybudování stálo 577 miliard korun, za dosavadní vrchol při budování sítě vysokorychlostních železnic. Kvůli vysokým nákladům i bezpečnosti ale nakonec vlaky budou jezdit max.300km rychlostí:
První rychlovlaky nesoucí označení CRH380 vyrazily na trať zároveň z Pekingu i Šanghaje. Jízdenky na historickou jízdu byly vyprodány za 2,5 hodiny, přestože nejdražší lístek stojí v přepočtu 4,5 tisíce korun. O další spoje však už byl mnohem menší zájem.
Soupravy jedoucí rychlostí 250 km/h dorazí do cílové stanice za necelých 8 hodin, při 300kilometrové rychlosti pak za 4 hodiny a 48 minut, tedy zhruba o hodinu později, než předpokládaly původní plány.
Podle ministerstva železnic jsou důvodem tohoto snížení vysoké provozní náklady včetně energetické náročnosti, neoficiálně však za tím stojí obavy o bezpečnost, kterou nezaručuje ani výrobce klíčových komponentů čínských superexpresů, firma Siemens.