Díky bonusovému programu skončila oprava dálnice protínající Berlín o rok dříve
Rekonstrukci srovnatelnou s opravami dálnice D1 má za sebou Berlín. Dálniční tepna známá v Německu jako AVUS patří vůbec k nejvytíženějším silničním tahům. Německá vláda se snaží motivovat stavební firmy k rychlé práci speciálním bonusovým programem.
Auta tu plynule projíždějí v šesti pruzích. Denně jich je v průměru 90 tisíc. Dvakrát více než na dálnici na Vysočině.
„Jde o velmi starou dálnici. Existuje od roku 1921 a patří vůbec k nejfrekventovanějším v Německu," říká Daniela Augenstein z berlínského ministerstva dopravy.
I proto byla podle ní rekonstrukce nutná. Začalo se s ní v roce 2008 a měla trvat dodnes. „Vybrané firmy jí však dokončily o 10 měsíců dříve. Ušetřily tak čas a miliony eur,“ upozorňuje.
Rychlá práce se v Německu stavebním firmám vyplácí. Může za to takzvaný bonus-malus program.
Detaily kolem stavby německé dálnice známé jako AVUS přibližuje zpravodajka ČRo v Berlíně Klára Stejskalová
„Jde o program spolkové vlády, která odpovídá za stav německých dálnic. Firmy ho podepisují už při uzavírání zakázky. V principu to znamená, že když budete rychlejší, dostanete odměnu do výše pěti procent nákladů. V případě nedodržení termínu je tam naopak penále. Opoždění je sankcionováno stejnou částkou," vysvětluje Daniela Augenstein.
Berlínský AVUS je jedním z nejlepších příkladů. „Ušetřili jsme 3,6 milionu eur. Dva miliony z toho pak dostaly stavební firmy jako odměnu," popisuje.
Vedle města a firem tím získali především řidiči. Namísto nekonečných hodin v kolonách se dnes projíždí po AVUSu ze směru od Hamburku dolů do zbytku Německa s výjimkou dopravních špiček plynule.
Už teď čeká Berlíňany další omezení. Na dálnici A100, navazující na AVUS , se bude pokládat nový asfalt, rozšiřovat bezpečnostní zóny, opravovat betonové krajnice.
„Jde o další velmi používanou dálnici. Proto začneme s opravami během letních prázdnin, kdy je slabší provoz. A i tentokrát vypíšeme bonus-malus- program. Takže firmy budou opět motivované opravu urychlit,“ věří Daniela Augenstein.