Díky bonusovému programu skončila oprava dálnice protínající Berlín o rok dříve

Rekonstrukci srovnatelnou s opravami dálnice D1 má za sebou Berlín. Dálniční tepna známá v Německu jako AVUS patří vůbec k nejvytíženějším silničním tahům. Německá vláda se snaží motivovat stavební firmy k rychlé práci speciálním bonusovým programem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Auta tu plynule projíždějí v šesti pruzích. Denně jich je v průměru 90 tisíc. Dvakrát více než na dálnici na Vysočině.

„Jde o velmi starou dálnici. Existuje od roku 1921 a patří vůbec k nejfrekventovanějším v Německu," říká Daniela Augenstein z berlínského ministerstva dopravy.

I proto byla podle ní rekonstrukce nutná. Začalo se s ní v roce 2008 a měla trvat dodnes. „Vybrané firmy jí však dokončily o 10 měsíců dříve. Ušetřily tak čas a miliony eur,“ upozorňuje.

Rychlá práce se v Německu stavebním firmám vyplácí. Může za to takzvaný bonus-malus program.

Přehrát

00:00 / 00:00

Detaily kolem stavby německé dálnice známé jako AVUS přibližuje zpravodajka ČRo v Berlíně Klára Stejskalová

„Jde o program spolkové vlády, která odpovídá za stav německých dálnic. Firmy ho podepisují už při uzavírání zakázky. V principu to znamená, že když budete rychlejší, dostanete odměnu do výše pěti procent nákladů. V případě nedodržení termínu je tam naopak penále. Opoždění je sankcionováno stejnou částkou," vysvětluje Daniela Augenstein.

Berlínský AVUS je jedním z nejlepších příkladů. „Ušetřili jsme 3,6 milionu eur. Dva miliony z toho pak dostaly stavební firmy jako odměnu," popisuje.

Vedle města a firem tím získali především řidiči. Namísto nekonečných hodin v kolonách se dnes projíždí po AVUSu ze směru od Hamburku dolů do zbytku Německa s výjimkou dopravních špiček plynule.

Už teď čeká Berlíňany další omezení. Na dálnici A100, navazující na AVUS , se bude pokládat nový asfalt, rozšiřovat bezpečnostní zóny, opravovat betonové krajnice.

„Jde o další velmi používanou dálnici. Proto začneme s opravami během letních prázdnin, kdy je slabší provoz. A i tentokrát vypíšeme bonus-malus- program. Takže firmy budou opět motivované opravu urychlit,“ věří Daniela Augenstein.

Klára Stejskalová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme