Discovery se na hřbetě boeingu vrací na Floridu

Raketoplán Discovery se vydal na netradiční cestu. Z Kalifornie, kde před 11 dny přistál po své úspěšné vesmírné misi, ho na domovskou Floridu nese na svém hřbetě upravený Boeing 747. V pátek, po třech hodinách letu, přistál v Oklahomě kvůli doplnění paliva. Následně se přesunul na armádní leteckou základnu Barksdale v Louisianě. Odtud odletí na Mys Canaveral na Floridě, kde by měl podle předpokladů přistát v neděli.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

přeprava Discovery na Floridu

přeprava Discovery na Floridu | Zdroj: ČTK

Nabízí se otázka, proč Boeing 747 s netradičním nákladem na hřbetě nemůže celou trasu zvládnout na jeden zátah. Jde o čistou fyziku - boeing s namontovaným raketoplánem má totiž špatné aerodynamické vlastnosti. Odpor vzduchu je tak velký, že spotřeba paliva je obrovská.

Většinou letí na tři etapy, ale někdy má zastávky i čtyři. A to v případě, že počasí nad jižními státy USA je špatné - boeing proto musí zaletět výš k severu, tím se trasa natáhne a letoun musí častěji doplňovat pohonné látky.

Samotný raketoplán by cestu zpátky na Mys Canaveral nezvládl, musel by totiž startovat jako při misích do vesmíru - tedy kolmo, a to by se podle odborníka na kosmonautiku Antonína Vítka prodražilo. "Přelet z kalifornské základny na Floridu by tak stál přesně tolik, co stojí start raketoplánu do vesmíru, to znamená řádově 400 až 600 milionů dolarů. Přelet na hřbetě boeingu 747 stojí něco mezi 1 až 1,5 milionem dolarů - a to je zcela jednoznačně nesrovnatelné."

Obří letoun, který stotunový raketoplán dopraví do Kennedyho vesmírného střediska, letí zhruba ve výšce 4500 metrů; to je asi poloviční výška ve srovnání s běžnou letovou hladinou komerčních letů.

Jana Petrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme