Do afghánských škol chodí šest a půl milionu dětí. Budou se učit o astronomii

Do afghánských škol, sirotčinců a uprchlických táborů míří projekt s názvem Hvězdy na dosah. Jeho cílem je přiblížit astronomii dětem a zároveň připomenout dlouhou tradici této vědy v dějinách islámských zemí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

škola v Afghanistánu

škola v Afghanistánu | Foto: Pavel Polák

Projekt Hvězdy na dosah společně připravily mezinárodní organizace Astronomové bez hranic, afghánská Astronomická asociace a ministerstvo školství.

Amatérští astronomové a humanitární pracovníci by měli dětem rozdávat pomůcky, třeba knížku o hvězdách se základními astronomickými pojmy v paštunštině a angličtině nebo brýle k pozorování Slunce. Součástí balíčků jsou také tužky, pera a papír.

Pomůcky se mohou dětem opravdu hodit. Úroveň škol v Afghánistánu je totiž velmi různorodá a v některých oblastech je i obyčejná tužka opravdovou vzácností. Potvrzuje to novinářka Petra Procházková, která v Afghánistánu dlouhou dobu působila:

Přehrát

00:00 / 00:00

Novinářka Petra Procházková popsala na Rádiu Česko situaci v afghánském školství

„Jsou vesnické školy, ve kterých není vůbec nic, ani lavice, ani židle, děti nemají žádné pomůcky. V Kábulu nebo větších městech existují školy, které postavily zahraniční humanitární organizace. Tam to vybavení alespoň trochu odpovídá tomu, co si představujeme pod pojmem škola,“ popisuje Procházková.

V zemi jsou ale také oblasti, kde školy nestojí vůbec. Afghánské děti tak mají velmi rozdílné možnosti vzdělání. Důvodem je i nedostatek učitelů. V Afghánistánu proto učí i lidé, kteří nemají žádné pedagogické vzdělání.

„Třeba ve vesnických školách stačí pro povolání učitele to, aby byl člověk gramotný. Negramotnost je v Afghánistánu velmi rozšířená. Když je ve vesnici člověk, který umí číst a psát, automaticky se stává učitelem, rodiče mu platí a posílají k němu děti,“ říká Petra Procházková.

Chybí hlavně učitelky

Především ale chybí učitelky. V Afghánistánu by totiž dívky měly být vyučovány ženami a těch je v tomto oboru velmi málo. Separace chlapců a dívek ale začíná už v předškolním věku.

„Chlapci a dívky si už odmala hrají odděleně. Není to ani tak proto, že by jim to rodiče zakazovali. Ale chlapci mohou chodit ven, kdežto dívky drží jejich matky spíše doma,“ vysvětluje Petra Procházková.

Také autoři dětské knížky o hvězdách se snažili vyhnout potenciálně kontroverzním záležitostem. V publikaci proto nejsou například právě obrázky chlapců a dívek při společných hrách.

V afghánském školství došlo během posledních 10 let k obrovskému posunu, do škol chodí čím dál více dětí, a to i dívek. Ty podle Procházkové ještě před deseti lety do škol nechodily.

Dnes je v Afghánistánu celkem asi šest a půl milionu školáků. Cílem ministerstva školství pro další roky je, aby do škol chodilo minimálně 10 milionů dětí.

Helena Berková, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme