Do Bratislavy se z Rakouska po 70 letech vrátila legendární 'električka'

Do Bratislavy se po 70 letech vrátila legendární električka. Tento vlak byl kdysi ztělesněním rakousko-uherské monarchie. Lokomotiva vyrobená v Budapešti pendlovala mezi Bratislavou a Vídní. Do Bratislavy se stroj vrátil nezvykle – po silnici.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bratislavská električka

Bratislavská električka | Foto: Vojtěch Berger

Obrovský valník stojí na parkovišti před Bratislavou a trochu nepatřičně na něm trůní stařičká lokomotiva. Kolem se houfují novináři a železniční nadšenci.

Električku právě přivezli na Slovensko z rakouského Lince. Přestože je lokomotiva stará skoro 100 let, ještě do loňska pomáhala v Rakousku tahat vagony s řepou. Pak ji chtěl majitel sešrotovat. Když se to dozvěděli bratislavští příznivci historie, neváhali ani vteřinu a spustili záchrannou akci. Hlavně Roman Delikát:

„Od ledna jsme byli v mailovém kontaktu s rakouskou stranou, protože jsme se dozvěděli o tom, že lokomotiva ještě existuje. Lokomotivu jsme koupili za cenu šrotu – 30 tun. Tato cena představovala sumu 9 tisíc eur.“

Éru električky orámovaly dvě světové války. Kvůli kombinaci širokého rozchodu kolejnic a zvláštního napájení měla blíž k tramvaji než k normálnímu vlaku, a tak se pro ni vžil právě název električka, tedy tramvaj. Když vyrostla železná opona, byla vzpomínka na električku zároveň vzpomínkou na svobodu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý příspěvek Vojtěcha Bergera

Električka měla zastávky v centru Vídně i Bratislavy, tehdejšího Prešpurku. Obě metropole spojila tramvajo-vlaková linka do té doby nevídaným způsobem. Bratislavané jezdili do Vídně do divadla, Vídeňané do Bratislavy zase na husí hody nebo na nákupy k zemědělcům, když ve Vídni nebylo co jíst.

Električka překonávala hranice států s lehkostí, o jaké si později Slováci mohli nechat jenom zdát.

„Z centra města se dalo pohodlně dostat do Vídně a to se zdálo až neskutečné,“ dodává šéf bratislavského okrašlovacího spolku Maroš Mačuha.

Ještě obligátní pokropení šampaňským a električka je zase zpátky v Bratislavě. Lokomotivu teď opraví, udělají z ní muzejní exponát, a výhledově by se stoletá dáma z Rakouska-Uherska měla vrátit i na koleje.

Vojtěch Berger, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme